torsdag 4 juni 2015

Så efterlängtad

Första riktiga sommardagen för året. Så efterlängtad. Äntligen. Lunchpromenaden ute på Skavsta kunde göras i kortärmat. Den hysteriska blåsten som härjade under gårdagen har bara marginellt klingat av idag, men det är för en gångs skull inte iskalla vindar.

Lupiner i blå nyanser

Dagen till ära har jag bokat in ett par resor som ska göras av familjen på semestern. Inga vådligare resor men en vecka i Skåne (äntligen kommer jag till Österlen) och två nätter ytterligare i Visby under medeltidsveckan. Det blir toppen!

Liljekonvaljerna nickar förnöjt i solen

Semestertiderna närmar sig och som vanligt har planerna varit lösa i kanten. Ett par idéer som diskuterats lite sporadiskt plockades upp och gav en riktning på resandet. Jag gillar att upptäcka vårt vackra land och har tältat en natt i Skåne för många, många år sedan. Det var i närheten av Smygehuk, om jag inte minns fel.

En aning vildvuxet vid företagens brevlådor vid Skavstas gamla vaktlokal

Nu får jag chansen att göra som ALLA andra fotointresserade som passerat Skåne, fotografera Ale Stenar vid Kåseberga. Eller hur är det med den saken? Om vädret blir urkass i sommar gäller det att se bortanför alla fina sandstränder i Skåne och istället hitta utflyktsmål. Jag har hotat barnen med både kyrkor och slott vilket framkallat djupa suckar och menande blickar. De tycker nog att jag är hopplös.

Den stora bondsyrenen bjöd på en underbar doft

Återbesöket i Visby ska också bli skojigt trots att vi knappt kommit hem därifrån. Erfarenheten från medeltidsveckan 2011 är så positiv att vi inte kunde hålla oss från ett besök i början av augusti. Kanske blir vi besvikna eftersom förväntningarna är höga. Kanske regnar och blåser hela arrangemanget all världens väg denna gång.

Små och blå skönheter nere i gräset

Jag ska försöka tänka till när vi nu närmar oss medeltidsveckan ännu en gång. Trots solsken och fotografering mitt på dagarna är det ganska skuggigt och mörkt bakom ringmuren där marknaden håller till. Jag kan inte heller släpa med mig allt för mycket kameragrejor, vi tar inte bilen med oss över till ön i augusti.

Hästkastanjerna blommar vid Stora Berga

Visby och dess byggnader har jag fotat. Det som mest lockar med medeltidsveckan är människorna som går utklädda i tidstypiska kläder. Marknadsförsäljarna som fixar och donar med sitt. Matställena där smågrisar och annat tillagas över öppen eld. Gatufotografering helt enkelt.

Guldvinge av någon sort långt nere i gräset utanför ingången till Stora Berga

Ännu en gång ska näsborrarna få lukta på all rök och dofter som stannar kvar innanför Ringmurens stenar. Ögonen ska tåras av samma rackarns rök. Öronen ska höra de gamla instrumentens illaklingande toner som gnisslar sig fram under trädkronorna.

Maskros i slutskedet men nya på gång

Torsdagen rundades av med en sväng till Enstaberga IP där jag kompletteringsfotade några ledare och spelare i IK Tuns damlag. Nu ska jag ut och titta på solnedgången!

Gårdagens match analyseras innan träningen drar igång


Ha en fantastisk avslutning på veckan!

6 kommentarer:

  1. Härligt med den första riktiga sommardagen. Jag försökte mig på att fota liljekonvaljer igår och det visade sig vara svårt!

    Om mina föräldrar försökt få mig med på en semesterresa till Skåne med kyrkbesök hade jag nog rymt hemifrån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liljekonvaljer är så vackra där de breder ut sig på marken. När man sedan böjer sig ner med macro-objektivet ser man bara ett enda gytter i sökaren. Svårfotade blomrackare, det är vad de är.

      Jag lovar att det mest är tomma hot när jag säger att vi ska åka runt och titta på kyrkor. Jag kanske har lite svårt att undvika domkyrkor, då får barnen finna sig i sitt öde. Annars har de haft ett visst nöje med staplade stenar, borgar och andra historiska lämningar tycker de är spännande. Jag tycker att tjejerna kan tåla lite, jag måste ju följa med dem på badstranden vilket i min värld är minst lika illa som för dem att titta på kyrkor! :-)

      Radera
  2. Härliga bilder med en touch av sommar. Sommaren satt hårt inne i år...må den stanna kvar nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite, lite hopp finns i alla fall när jag tittar på väderprognoserna. Men någon badvänlig temperatur i sjöar och hav får vi nog vänta länge på. Tack, just nu är det mycket som växer och trivs bland flora och fauna. Tar man sig bara tid och ger sig ut med kameran hittar man alltid något trevligt att föreviga. :-)

      Radera
  3. Fin bild på Guldvingen. Själv lyckas jag sällan få till fjärilsbilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fjärilar har fascinerat mig sedan jag var barn. Blir lycklig varje gång jag någorlunda kan avbilda dem på ett rättvisande sätt. De är ju så vackra. :-)

      Radera