lördag 17 oktober 2015

Besök vid Nävsjön i 100% dimma

Det krävdes en planering på 4 veckor för att förverkliga möjligheten att komma iväg på en fisketur. Hade det bara varit jag själv som skulle fiska kanske det gått att klämma in under max en halvdag tidigare än så men denna gång gällde det att få med sig hela familjen.

Hustrun, barnen och äldsta dotterns pojkvän var fiskesällskap denna lördag

Att det rådde nordliga vindar och dimma innebar att möjligheterna till fiskelycka var näst intill obefintliga. Ja faktiskt, jag skulle vilja påstå att båda dessa väderfenomen är omöjliga att fiska framgångsrikt i. Dessutom var det proppfullt med folk runt hela sjön, och Nävsjön är stooor, så problemen fanns att få med sitt pick och pack till ett ställe där vi kunde elda, fika och husera. Vi utgjorde onekligen ett stort följe på 7 personer. Vi hittade slutligen vår plats men tyvärr gick det inte att flugfiska där.

Alva
Lovisa
Anita och Ida
Martin och Emma

Någon fisk fick vi naturligtvis inte. Ett hugg som tack vare näckrosorna innebar en avsliten fiskelina var det livstecken vi fick från sjön. Desto trevligare hade vi uppe på land där dimman omfamnade oss. Råkylan motade vi bort med en långlivad brasa. Att släpa på två pappkassar med björkved var definitivt värt besväret denna gång.




Det var ett par veckor sedan det regnade. Dimman gjorde dock allt väldigt fuktigt och det droppade från björkarna kvarvarande löv och tallbarrens spretiga spetsar. Fotografiskt spännande och jag var nöjd som trots allt släpat med mig en utrustning jag inte är överdrivet rädd om.  Jag har för mig att jag sedan tidigare förklarat att jag i fiskepackningen inte vill ha med mig ett kamerahus jag inte kan undvara.




Jag hade med mig min äldre Canon 50D med mitt 50 mm /1.8-objektiv. Inget märkvärdig men oftast fullt användbart. Lördagens besök vid Nävsjön blev i alla fall avbildat och det räcker för mig.




Efter 7 timmar utomhus känner man sig onekligen lite väderbiten när man kommer inomhus igen. Och tröttheten kommer. Även om vi inte fick någon fisk så var det en värdefull dag. Att samla hela familjen är inte det lättaste, nu fick vi umgås en hel dag. Och jag känner mig så oerhört lyckligt lottad som har alla dessa människor i min närhet!

4 kommentarer:

  1. Även äldre kameror fungerar utmärkt, vilket bilderna på den daggvåta naturen visar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min 50D funkar fortfarande bra om man inte utsätter den för stora dynamiska omfång eller höga ISO-värden. Det är bara i jämförelse med nyare kameror den kommer till korta. Dock har den ju inte blivit sämre sedan den var ny. :-)

      Radera
  2. Fisk finns i affären! 50mm-objektivet är ju alltid kul att ha med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag skulle ha fiskat för brödfödan skulle jag varit död och begraven sedan länge. Tyvärr var det lite för händelsefattigt i dimman och nordanvindarna denna fiskedag.

      Att bara ha med sig ett 50 mm-objektiv är inspirerande och utmanande. Jag gillar brännvidden oavsett om den sitter på "fullformataren" eller på crop-kameran.

      Radera