lördag 31 oktober 2015

Eldshow på Kolmårdens djurpark

Torsdagens besök på Kolmårdens djurpark hade en avslutande åtråvärd programpunkt. Parkens Halloween-tema i all ära men eldshowen i skymningsljuset var det mest spektakulära av allt som bjöds. Klockan 16.30, en halvtimme innan parken stängde, började föreställningen vid rovfågelsområdet där läktare finns för en sittande publik.



Det var riktigt kul att försöka fota även om vi fick stå både för långt ifrån och väldigt snett från den centrala platsen av skådeplatsen. Jag fotade både med mitt 50 mm-objektiv och mitt 135 mm-objektiv. Högt ISO, ett par stegs exponeringskompensation och någorlunda kort exponeringstid.





Jag bör kunna ge bilderna bättre efterbehandling än vad jag nu gjort. Det relativt höga ISO-talet och Canons bandning då man försöker lyfta skuggorna i kombination med att hitta rätt i reglagen för att få elden att teckna snyggt kräver mer än vad jag pillat med. Kanske tar jag ett varv till med någon bild framöver, mest för att se om jag kan hitta rätt redigeringsmetod.






Eldshowen innehöll några olika moment och jag tycker nog att eldslukarna med fotogensmak i munnen var mest spektakulärt. Å andra sidan var även avslutningen med små korgar med någon form av aska som svingades runt var vackert.






Den här typen av eldshow hade jag hoppats få se tidigare i år när vi var i Visby på Medeltidsveckan. Tyvärr såg vi inte skymten av detta men i Kolmården fick vi vad vi längtat efter.

2 kommentarer:

  1. Häftig show, låter lite svårfotograferat. Tycker nog att du fick till det bra här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lite kinkigt med inställningarna. Det var hur som helst väldigt kul att ha sett showen och jag jagar gärna denna typ av motiv fler gånger.

      Radera