onsdag 9 augusti 2017

Nordöstra Gotland har mer att utforska

Mellan den 29/7-5/8 2017 tillbringades en semestervecka på Gotland. Ett resmål som på många sätt börjar bli allt mer välbekant för delar av familjen Jansson. Detta år var bilen med och utflyktsmålen var spridda över hela ön. Utgångspunkten var en hyrd lägenhet någon kilometer från ringmuren i Visby. I några inlägg kommer resan att redovisas, kronologisk ordning denna gång, och utöver bilderna i bloggen finns länkar till separata bildgallerier på Flickr.

Tisdagen den 1/8 var det tidig revelj. Anledningen var att vi tänkt besöka Fårö och dit åker man inte gärna (under högsäsong) om man inte är beredd att vara uppe med tuppen. Anledningen stavas FÄRJA. Köerna vid Fårösund kan vara timslånga, denna säsong har man förvisso satt in ytterligare en färja som avlastning. Hur som helst kom planerna på skam när jag på morgonkvisten tittade i mobiltelefonens väderapp. Den utlovat fina dagen var ersatt av moln och regnhot. Nåväl, vi ruckade på planerna, kastade om bland utflyktsmålen och styrde istället till Lergrav.

En av bryggorna vid Lergravs fiskeläge

Huvudmålet för dagen var Bungemuseet men det öppnade inte förrän klockan 11.00. Dessförinnan behövde vi hitta något att titta på för att inte den tidiga morgonstarten skulle vara bortslösad. Raukfältet vid Lergrav såg vi genom bilfönstret under fjolårets resa mot Furillen. Då var jag dåligt påläst och hade inte koll på detta raukområde. Det ligger på landsidan av den smala vägen, uppe i en sluttning. Går inte att missa.

Extraordinär rauk i portalutförande vid Lergrav
Alva utstöter ett morgonvrål på toppen av Lergrav

Alldeles i närheten av Lergrav ligger en båthamn vid namn Kyllaj. Även där finns ett raukområde. Med ett så genomcool namn som Kyllaj säljer vilken plats som helst in sig hos mig. Vi åkte dit.

Kyllaj var värd stoppet

Bäst som vi irrade runt vid Kyllaj såg vi en liten skylt vars text löd "Smöjen kalkbrott". En titt på klockan och en snabb rannsakan av minnet sade mig att vi nog borde kolla hur det såg ut vid Smöjen. Jodå, där fanns en nästan ikonsik byggnad jag sett på häftiga bilder. Kalkbrottet var sedan länge nedstängt, istället användes någon av de vattenfyllda hålorna som badplats och hela ytan utgjorde en förankringsplats för vindkraftverk.

Smöjen
Tiden hade blivit mogen för den korta och avslutande bilfärden till Bunge. Ett litet samhälle på randen till Fårösund. Bunge har sedan början av 1900-talet begåvats med ett museum värt att utforska. Likt Skansen i Stockholm har gamla byggnader fått sin sista viloplats i form av utställningsobjekt. Från Gotlands olika hörn har byggnader från olika århundraden samlats in och återupprättats. Gamla föremål fyllde byggnaderna och utförliga textskyltar bringade kunskap och klarhet i vad man såg.

Pampig entré till Bungemuseet
1600-talsgården var det första man kom till inne på museet
Redskap av allehanda slag
Små och enkla fiskebodar (om jag inte missminner mig)

I samband med att vi löste entré fick vi en lapp att fylla i som var kopplad till de frågor man frivilligt kunde försöka besvara inne på museiområdet. Det triggade framförallt vår 14-åring som tog täten. Till min stora förvåning, och förtjusning, tilltalades båda döttrarna av de gamla husen och deras innehåll. Det fanns ett "lekområde" i centrum av anläggningen där gamla förströelse-föremål samlats. Styltor, hästskokastning, varpa, kubb m.m. kunde testas. Visst gillade tjejerna dessa inslag men de var konstigt nog roade även av museets kärnverksamhet (de äldre och bevarade byggnaderna).

Lovisa tar sig fram på styltor
Alva tar staplande steg
Vem vill inte ta chansen att slå sitt syskon med en kudde!?

En lättare regnskur oroade direkt när vi steg in på museiområdet klockan 11.00. Därefter förblev det uppehållsväder. Gott så. Vi tog en paus från området och gick till det fina caféet utanför entrén. Därefter på't igen och då klarade vi av 1800-talsgården, 1700-talsbyggnaderna och en och annan väderkvarn.

En av väderkvarnarna på Bungemusset

Vi rättade våra svar i tipspromenaden och åkte mot Visby efter en fullgod dag. Där kunde vi ta oss upp på Klinten för att njuta av utsikten över takåsarna och S:ta Maria domkyrka. Trots låg himmel är denna plats innanför ringmuren ett absolut måste för varje Visby-turist.

Domkyrkan i Visby
Anita tar in utsikten och vilar benen efter en dags traskande

Jag har samlat ihop bilder från tisdagen den 1/8 i ett album som du hittar HÄR >>>

Nästa gång jag hör av mig kommer jag att berätta om Fårö-resan som vi prickade in på veckans vackraste dag. Stay tuned.