lördag 30 december 2017

Vrena är en plats att återvända till

Utan att gå igenom äldre bildmaterial känns det som om jag de senaste åren idogt  och troget besökt Vrena runt jul och nyår. Vinter, kyla, en och annan strömstare eller liknande företeelser har tagit mig till grannbyn när extra lediga dagar gett mig utrymme i schemat.

Inloppet från Hallbosjön vid Pilgrimsbo sett från gamla landsvägsbron
Samma vy som på första bilden men från det helt motsatta hållet
Pilgrimsbo kan vara en av mina favoritmotiv i närområdet

Det senare delen av sommaren 2017 innebar så låga vattennivåer i sjösystemen att ångslupen Munter tvingades ställa in sina turer på Hallbosjön och i Yngaren. Kanske var de låga vattennivåerna orsaken till att båtbryggan flyttades några meter längre ut från land vid Pilgrimsbo. Jag konstaterade detta idag men inser också att nuvarande nivåer är okej, till och med högre än normalt.

Munters brygga längre ut än vad jag sett de senaste åren

För att komma torrskodd till bryggan krävs spänst och mod

Vid mitt besök förra vintern kryllade det av gräsänder vid Pilgrimsbo. Då var iskanten betydligt längre in i Vrenaåns inlopp. Även i år tjattrades det en hel del från de änder som simmade runt i omgivningarna men det var inte lika många individer som ifjol. Tror jag.

Inte tusan ville änderna ha mig i sin närhet, de flydde fältet illa kvickt när jag dök upp

Jag såg inte röken av någon strömstare vid Pilgrimsbo så jag satte mig i bilen och åkte den korta lilla sträckan till Vrenas badplats. Man svänger in bakom klassiska Mårtens Vall och är strax framme vid badplatsen, eller Näset som jag tror att den kallas.

Isen låg på Hallbosjön men den såg tunn och opålitlig ut


Lördagsförmiddagens solsken hade vid lunch bytts ut mot ett tunnare molntäcke. De där förbaskade molnen är som skinn på såsen denna årstid. Bläh. Morgontimmarnas minusgrad hade vid mitt Vrena-besök förvandlats till en plusgrad så inte ens frostkristaller fanns att beskåda.

Moln över Hallbosjön

Dagens bilder är fotograferade med min Canon 7D Mark II som hade objektivet Canon EF 17-40 mm monterat samt min Canon 5D Mark IV som för första gången fick testas med telezoomen Canon EF 100-400 mm. Det är inte helt bekvämt att ha två riggade kameror hänga runt nacken men nu var jag ju inte ute på någon lång och vådlig expedition.

Alkvist vid Näset

Studie av vass i det svaga vinterljuset

Det var skönt att komma ut i friska luften och jag håller mig redo för fler besök i Vrena om bara vintern kan få lite bättre fäste. Det är onekligen så att byn väster om mig har en hel del att erbjuda ur ett fotografiskt perspektiv.

6 kommentarer:

  1. Gillar bilden vid badplatsen. Jag hoppas få en nystart när det gäller fotograferandet efter nyår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag varit ute ett par timmar tidigare hade jag haft en klarblå himmel i bilderna. Nu fick jag å andra sidan en himmel som inte var helt ointressant och med de varma toner som de små luckorna i molnen gav.

      Jag har haft ett par mindre intressanta foto-månader bakom mig. Varken tiden eller energin har funnits. Mycket kan i mitt fall skyllas på att jag bytt jobb. Å andra sidan har jag dåligt samvete för att jag inte kommenterat regelbundet på mina favoritbloggar, din inkluderad. Förhoppningsvis går det i vågor och snart kommer mer tid för detta också.

      Radera
  2. Närhet till vatten kan göra skillnad på intressant och ointressant.
    Kanske jag är partisk, men jag ser Tystberga som ett mer spännande samhälle ur ett historiskt perspektiv.
    Dock saknar Tystberga något som Vrena har. Närhet till vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vrena omringas av vattendrag och det är givetvis lockande på många sätt. De historiska spåren bakåt i tiden har jag aldrig följt, vare sig för Vrena eller Stigtomta. Kanske har dessa trakter inte haft förutsättningarna för en rejält långtgående historik, måhända har den låglänta terrängen inneburit att allt stått under vatten längre än andra delar av sydöstra Södermanland. På väg mot Katrineholm (med andra ord längre inåt landet) finns trots allt stenåldersbyn Vrå.
      Stigtomta växte under de sista decennierna av 1800-talet när järnvägen drogs förbi. Precis så blev det även för Vrena. På Wikipedia läser jag om Vrenas historia från 1500-talet som redan då hade en industristämpel tack vare närheten till vatten.

      Radera
  3. Som vanligt presenterar du trevliga bilder. Ser ut att vara fina miljöer kring Pilgrimsbo.
    Vet hur det känns att släpa runt på två stora systemkameror, då jag själv har kånkat runt med 7D'n på ena axeln, och 7D MkII'an på den andra axeln. Tur man inte gör det så ofta :)

    Måste passa på att önska dig ett Gott Nytt År också. Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag fotograferar sport är det inte ovanligt att jag har två kamerahus redo. Då rör jag mig å andra sidan på en mycket begränsad yta. Jag har en Black Rapid-rem som belastar axeln istället för nacken. Ett problem med att ha två kamerahus hängande runt nacken är att någon av remmarna alltid är underst och när man höjer den kameran till ögonen så blir man halvt om halvt strypt på kuppen...

      Jag tackar och önskar även dig ett riktigt gott nytt år! Må de musikaliska projekten fortskrida uppåt och framåt. Mandolin-inlärningen låter som en riktigt kul grej!

      Radera