tisdag 5 december 2017

Skolbygget i Stigtomta fortskrider

Det har legat och gnagt uppe i skallbenet en längre tid. Halvt om halvt har jag ju lovat att hålla regelbunden koll på skolbygget ute i Stigtomta. Flera gånger i veckan passerar jag skolområdet eftersom idrottsföreningens planer och klubblokal ligger i nära anslutning. Kruxet är att jag vid dessa tillfällen inte har någon kamera med mig. Och det blev inte ens bra i lördags när jag för en gångs skull fick en knapp timme till övers för en promenad. I dagsljus. Jag glömde ju mitt löfte och satte mitt 135 mm-objektiv på kameran. En märkbart värdelös brännvidd för översiktsbilder.

Bakom pulkabacken (eller "Mördarbacken" som barnen obegripligt nog säger) syns en del av Tängstaområdet
En liten nyponbuske som inte givit upp sina blad trots att vi nått in i december
På ormbunken syns tydliga tecken på ålderdom och förfall
Jag trotsade sunt förnuft och stegade mig runt genom Stigtomtas villagator för att slutligen nå fram till Stigtomta skola. Mycket väl medveten om att jag endast skulle få tajta utsnitt av nybyggnationen. Sedan jag var där senast med kameran i handen har de pålat färdigt, gjutit grunden och lagt fundamentet vad gäller rördragning m.m. Vad vet jag om byggnationer egentligen?!

Stålbalkar och betongväggar för det första våningsplanet börjar växa fram vid Stigtomtas nya skola
Bakom resterna av lekplatsen och skolmatsalen tornar kyrkans klockstapel upp sig
Byggarbetsplatsens bodar har Stigtomta Kvarn som bakgrund
Här har fotbollsplanen, B-huset och lekplatsen en gång legat
Bland byggbråten står fortfarande fotbollsplanens mål på sin ursprungliga plats
Rektorsbyggnaden står stolt kvar och kommer så att göra när den nya skolan är uppförd
Den bärande delen av konstruktionen kommer i rask takt på plats
Inom kort kommer inte längre "Gula villan" att vara synlig från denna vinkel

En hastig blick på klockan gav mig eld i baken. Jag skulle ju vara hemma inom några minuter för att sedan fara vidare in till Nyköping. Fotbollsträning respektive volleybollbevakning stod på familjeschemat. De hektiska dagarna staplas på varandra just nu, delvis beroende på att julhelgen närmar sig, och det är mycket lite utrymme för att andas. Allt har sin tid.

Några gråsiskor satt och vilade sig på stängslet runt byggarbetsplatsen

Jag ska nu författa mitt tredje blogginlägg för Södermanlands Nyheter där jag har min sportblogg "Fotbollslasses perspektiv". Kul, utmanade och spännande.

So long

2 kommentarer:

  1. Lite annorlunda än vad man tänkt sig blir ofta rätt bra ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att jobba med det man har (när det gäller kamera och objektiv) är inte så dumt ur ett utvecklingsperspektiv. För att få hela bygget på en bild hade jag behövt mitt 17-40 mm-objektiv. Nu blev det utsnitt och tajta detaljer, vilket på sätt och viss kan vara informativt det också.

      Jag får väl gå tillbaka inom kort och ta den där förbaskade bilden som jag inte lyckades med i lördags... ;-)

      Radera