tisdag 25 december 2018

28 mm juldagsvandring i Peking

De kommande dagarnas planerade aktiviteter i kombination med närvaro på arbetsplatsen i mellandagarna "tvingade" mig ner till Norrköping under juldagen. Naturligtvis lyckades vi skjuta lite snett då vi inhandlade en julklapp till den näst äldsta dottern. Media Markt fick därför ta emot en retur och återlämna pengar istället för ännu mer försäljning på den stora rean...

Norrköping
Industrilandskapet
En av de största adventsljusstakar som jag har sett

Jag tog med mig min kamera med det gamla 28 mm-objektivet påmonterat. Efter besöket i Ingelstaområdet åkte vi vidare in mot centrum av Norrköping. Jag tog sikte på Skvallertorget och det välbekanta parkeringshuset där jag stannar till de gånger då jag jobbar på Norrköpingskontoret. Eftersom det var flera veckor sedan mitt senaste besök där nere så var jag nyfiken på hur vinterbelysningen riggats i det fascinerande industrilandskapet.

Flitens lampa lyste med sin frånvaro på kontoret i vattenfallets bakgrund

Vi traskade runt i området under en timme och trivdes tillsammans med väldigt många andra flanörer som gick av sig julmaten. För oss innebar årets juldag ett andningshål då inte några sociala åtaganden höll oss inomhus. Skönt med frisk luft och rörelse efter julaftonens maratonövning i stillasittande matintag.

Lekfulla jättekatter
Iris? "Kristall"-krona!
I skiftande färger ljussattes den spektakulära vattenfallet i Norrköpings gamla industrilandskap


Jag skulle naturligtvis kunna ta denna promenad någon vinterkväll efter avslutat jobb. Nu kändes det trots allt lite kul att visa Anita var jag jobbar de gånger jag är i Norrköping. Men, och detta vill jag betona med eftertryck, jag är sannerligen inte den som bör agera ciceron i Norrköping. Jag hittar till kontoret men i övrigt är jag extremt vilsen i den byn.


Spegling av...
...färgglada jättetulpaner i Motala Ström

Jag fotade med min Canon 5D Mark IV och satte ISO på 5000. Mitt lilla vidvinkelobjektiv erbjuder en största bländaröppning på f/2.8 och det fick duga. Stadig på handen gick det att ta bilder med slutartider runt 1/20-1/30 sekund.




Vi hittade tillbaka till Skvallertorget och till bilen som stod där vi lämnade den en timme innan. Hemresan norrut på E4:an avslöjade att vi definitivt inte var ensamma ute på vägarna denna juldagseftermiddag. Har folk inget bättre för sig en storhelg...? ;-)

Under bron

Imorgon är det annandag och då vet väl alla vad man ska göra?! Annandagsbandy! Jajamensan fattas bara. Bandyportföljen bytts för min del ut mot kameraryggsäcken.

God fortsättning!

2 kommentarer:

  1. Katten och tulpanerna gillar jag skarpt. Stadsvyerna fångade du perfekt med vidvinkelobjektiv.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack, det blev en hel del olika motiv under den korta stadspromenaden. Från tidigare erfarenheter misstänkte jag att 28 mm-objektivet skulle funka bra. Ett 50 mm-objektiv blir för tajt i denna miljö och mitt 17-40 mm-objektiv är mycket otympligare. Ny kändes det lagom att bara ta med kameran och ett enda objektiv, nästa tripp tar jag kanske med mig hela kameraryggsäcken.

      Radera