måndag 17 december 2018

Stigtomta kyrka i tunn vinterskrud

Så blev jag till sist tvungen att skotta. Hur mycket och hur gärna jag önskat slippa så blev det oundvikligt. Så här veckan före jul och på mina breddgrader kan jag nuförtiden hävda att det är onormalt.

Stigtomta kyrka

Naturen uppskattade säkert att snön föll. Det är väl så med vår flora och fauna att de under många, många år anpassat sig efter det klimat vi har här uppe i Norden. För att få bukt med moderna importer i form av mördarsniglar hade det gärna fått bli 20 minusgrader och barmark. Den kuren skulle sitta finfint även för fästingarna. Nu får de kura ihop sig under ett skyddande och isolerande snötäcke (om det skulle råka bli rejält kallt).



Bäst som jag stod och fotade Stigtomtas kyrka med stativ och kamera riggade så kom det förbi en lastbil på landsvägen strax till vänster om mig. Det blev i och för sig en intressant effekt när slutartiden stod på 8 sekunder.

Till vänster i bilden ses de blåaktiga strecken som ett bevis för en passerade lastbil

Det kan inte förnekas, hur mycket jag än ogillar snön, att fotomotiven ploppar fram på ett helt annat sätt. Omväxling förnöjer och ligger snön ett tag till står säkert vintermotiven mig långt upp i halsen...

4 kommentarer:

  1. Jag har funderat på att släpa med mig stativet någon dag men det känns lite jobbigt. Här var det vidvinkel ser jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använde det stativ jag köpte ifjol för att kunna ha med mig ut i verkligheten, 3 Legged Thing. Betydligt lättare än mitt Manfrotto-stativ som är en Herkules-uppgift att lyfta. Stativ behövdes i dessa bilder som tog med en slutartid på 8 sekunder (ISO 200 och f/9.0). De två nedersta bilderna är nog tagna på vidvinkelzoomens vidaste läge, med andra ord 17 mm. På en fullformatssensor blir det lite skevt men i vissa situationer funkar det trots allt.

      Radera
  2. Går ju inte att förneka hur vintern gör sig bra på bild. Kylan, mörkret och alla vedermödor som hör till, får man stå ut med.

    Snygga bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite trist att snön försvann från trädens grenar. Det hann i alla fall vara riktigt vinterfagert i ett par, tre dagar. Synd att jag inte fotograferade mer under denna korta period av finvinter. Nu är jag ledig några dagar och då lär det inte vara samma förutsättningar...

      Radera