onsdag 20 februari 2013

En plats för bilder

Allt oftare konstaterar jag att någon av mina kameror hänger med dit jag beger mig. Det är förvisso ett släpande med en stor, tung systemkamera hängandes runt nacken men som det också heter "den bästa kameran är den man har med sig". Motionen skaffar jag mig numera genom att promenera och då är det fullt möjligt att låta kameran vara följeslagare. Som du kommer att se blir det mycket bilder från närområdet, som  i mitt fall är Stigtomta med omnejd. Stigtomta ligger ca 1,5 mil väster om Nyköping i sydöstra hörnet av det vackra Södermanland.

Sedan 2011 är jag hängiven bloggare med damfotbollen i regionen som tema. Att fotografera fotboll är ett spetsigt men fascinerande intresse som driver mig att ständigt söka utveckling och att bli bättre. Men bloggen "Nyköpings Damfotboll" är inte platsen för allt annat som fastnar på digitalkamerornas minneskort. När familjebilderna sorterats bort har jag fortfarande en massa bilder kvar som jag tidigare valt att visa på Facebook. Men alla har inte ett Facebook-konto, som tur är, och det känns inte heller som den mest optimala plattformen för bildvisning och lite text runt bilden. Denna fotoblogg får bli mitt försök att hitta en tilltalande plattform för de bilder jag själv tycker om och vill visa andra. Vad just du tycker om bilderna får du gärna delge mig och andra i kommentarsfältet till respektive inlägg!

Dagens promenad gick från hemmet till Kisäng. Traskandet tog 45 minuter för att ta mig till sommarstugeområdets båt- och badplats. Tyvärr har vintern hittills varit väldigt snål med soliga och härliga dagar men snö det har vi haft sedan månadsskiftet november/december. Det är bara att gilla läget och försöka skapa något intressant i bildväg utan att för den skull få lite gratis-skjuts av en ljus och härlig himmel...

Alkottar i kanten av sjön Långhalsen.

1. Latmask som aldrig kom sig för. 2. Ivrig att vara först att komma ut på våren.

Båt-för på uppläggningsplatsen vid sjökanten.

Badbryggans stege var allt man kunde se sticka upp ur snötäcket.

Lite risig just nu, men hoppas på snar bättring!

På återhörande!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Veckorna efter första blogginlägget fortsatte att vara kärva. Jag minns några nordanvindpinade dagar i mars som var så kalla att det nästan inte gick att vara utomhus. Var det bättre förr? ;-)

      Radera