torsdag 28 februari 2013

Ett gammalt ruckel

Vi har kommit till den sista dagen i den ovanligt rumphuggna månaden februari. Som vanligt de senaste två veckorna började jag dagen med en drygt timslång promenad vilket på alla sätt är avkopplande för knoppen och stärkande för kroppen. Solen är oss nådig även denna dag här i sydöstra hörnet av Södermanland.

Planen var att ta en kortare promenad runt Åsby och Skillra innan jag styrde kosan hemåt men tack vare solskenet i skyn förlängde jag min promenad med en avstickare förbi Skillra och mot Stigtomtas gamla flygfält.

Allén upp mot Åsby.
Hästar har det funnits länge vid Åsby. Så är det även med hålen i ladans tak.

När man passerat Skillra och tar vägen mot det gamla flygfältet kommer man snart fram till ett fallfärdigt ruckel som åtskilliga gånger väckt min nyfikenhet. Idag kunde jag inte motstå frestelsen att gå fram och stilla min nyfikenhet.

Se där, ett ruckel...
...och ser man åt vänster har man det gamla flygfältet där framme (och snett till vänster.)

Jag gick runt och fotade inuti den gamla byggnaden men även utanför där två snöröjnings-redskap står. Snöplogen är av rejäl storlek och tillsammans med vissa detaljer på insidan av rucklet får det mig att misstänka att detta har haft med flygfältets verksamhet att göra. Helt säker är jag inte, men vill gärna tro att så är fallet!

Saker som sett sina bästa dagar. För länge sedan.
Ett arkivskåp/kartskåp där jag lite fult fällt in texten på dörren i bilden.
Tömda lådor i ett hörn av den fallfärdiga byggnaden.

Stigtomta flygfält var öppet fram till 1960. Jag har googlat mig fram till lite mer information om denna verksamhet och hittat en del spännande fakta och massor av bilder. Det finns en sammanslutning som kallar sig Stigtomta Flygplats Veteraner vars hemsida du hittar HÄR. Och de har en sida med massor av bilder HÄR. Vill du läsa om flygfyren i Stigtomta, se bilder och hitta fler länkar kan du klicka HÄR.

Kanske nördigt, men jag tycker det är en spännande historia och flygverksamhet har vi ju haft här i Nyköpingsområdet både på F11 (Skavsta) och Brandholmen. (Och säkerligen på många fler platser också.)

Rasat tak.
Snöröjningsredskap i förgrunden, ruckel i bakgrunden.
Stor snöplog. Har den betjänat Stigtomtas Flygfält en gång i tiden?
Detalj av plogen.

Jag genade över gärdena mot kyrkan för att ta mig hem. För inte så många år sedan var där en väg som också hade en oövervakad övergång över TGOJ-banan men den är numera "strypt". Jag konstaterar också lite bittert att jag med dagar av dagsmeja och fryskalla nätter behöver hjälpmedel för att inte halka omkull på mina promenader. Är inte broddar endast för äldre damer...? ;-)

Hjälpmedel på väg(arna.)

Tack för idag!

5 kommentarer:

  1. Hej
    Intressant med det "gamla rucklet". Kan du mer detaljerat beskriva var det finns ? Nära Ladvärnet kanske ( där bonden har upplag )
    Kanske värt ett besök och plåta samt sätta in på vår hemsida www.stigtomtaflygplatsveteraner.se
    MVH
    Lars Hallin ( webb-master Stigtomtasidorna )
    Göteborg ( flyglärare Stigtomta 1950-60 )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå! Om jag förstår det rätt ligger detta gamla ruckel endast 2-300 meter in på grusvägen mot Skillra från där hangaren en gång låg (ungefär västlig riktning.) Jag kan ha missuppfattat dess syfte och innehåll helt, men det fanns ett kartarkiv-skåp m.m. som gav intryck av militär koppling eller liknande. (Kanske ett gammat mobiliserings-förråd?)

      Jag är inte tillräckligt gammal för att ha några minnen av Stigtomta flygfält, och har dessutom inte bott i Stigtomta mer än 20 år. Det är däremot hur kul som helst att ta del av historien bl.a. genom den hemsida som du skriver om!

      Radera
  2. OK Tack för svar, tror du att du kan beskriva läget på gamla rucklet med utgång från "Ladvärnet" som ligger 200 meter in mot väster från det stora gärdet där flygplatsen låg en gång.
    Ladvärnet var hangar med tidigare stora portar som fälldes ned
    när flygplanen drogs in och ut. Lantbrukaren har tidigare haft foder i den nu öppna trähangaren.Ordinarie hangaren låg vid det stora fältet. Det finns bilder på www.stigtomtaflygplatsveteraner.se där du bitvis kan se båda hangarerna.Med tack på förhand för din hjälp. / Lars Göteborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen! Ursäkta att det tagit ett par dagar innan jag svarar. Jag har varit och tittat i det gamla rucklet ännu en gång. Jag blir mer och mer säker på att det har varit ett mobiliseringsförråd (det finns inte utmärkt på kartbilder.) Rucklet är placerat ca 150-200 meter i väst-nordvästlig riktning från lilla vaktstugan.

      I den numera täta granskogen hittade jag ett fundament från vad som rimligtvis måste ha varit ett hörn av Stigtomtahangaren. Om foderladan som står en bit bort (mot Skillra) är det som kallas ladvärnet ska jag låta vara osagt.

      Vill du ha några nytagna bilder från omgivningarna kan du säga till. Det är inga problem för mig att fota lite och maila dig om önskemål finnes. (Det skulle bara vara roligt och vill du ha dem till hemsidan är det helt OK för mig.) Skriv gärna vilken mailadress du kan nås på.

      Radera
    2. Hej,
      Tack för svar :)
      OK då tror jag det är "garaget" som du hittat.Fältvakten hade där en gammal traktor och massa andra prylar.
      Det finns en bild på hemsidan där du ser bra Huvudhangaren nära fältet ( finns numera kvar på Brandholmens nedlagda flygfält i Nyköping. Du kan även se i överkant på bilden en skymt av Ladvärnet ( foderbyggnaden )
      Om du går från Hangaren vid fältet ca 100 meter mot foderhangaren ser du en väg in till vänster som går in till "garaget". ca 75 meter ytterigare N-V ut från garaget finns ett stort klippblocksområde där ett segelflygplan störtade 1954, planet blev bara flisor med föraren var helt oskadd. Min mail är lars.hallin@mbox301.swipnet.se
      Vill gärna sätta in lite bilder på garaget på Stigtomta hemsidan.

      Radera