måndag 25 februari 2013

Jo, NU skiner solen...

...men den orkade inte genom dimslöjorna tidigare i morse. Å andra sidan fick jag några spännande bilder i morgondiset, så jag ska inte klaga. För den som kan Stigtomta är begreppet Salingerundan inget konstigt. Det är en frisk och tämligen lång promenad på norra sidan av riksväg 52. Och för att slippa fadäsen med feltolkade djurspår idag så hoppar jag över detta (men jag kan lova att jag såg både rådjurs-, hjort- och vildsvinsspår på vägen mellan Stora Ramshult och Salinge!)

Jag ger mig på ett par fågelbilder till att börja med. Det är väl inte mycket mening med att artbestämma dem, det blir antagligen fel.

Man skulle kunna kalla det talgoxe.
Måhända en domherre. Småfågel, kan också gå bra som benämning.

Solen kämpade med att ta sig genom dimmolnen. Ibland lyckades den bättre, ibland avsevärt sämre.

Soldis.

Även idag blir det en kyrkbild. Inte för att jag är nämnvärt kyrklig utan för att kyrkan utgör ett fint blickfång från många olika vinklar. Idag fick man titta noga för att se den vita byggnaden genom det mjölkvita diset.

Stigtomta Kyrka

Den kalla natten och morgonen satte sitt avtryck på träd och buskar. Vita kristaller täckte grenar och barr.

Enriset täcktes av frostkristaller.
Vägen kantades av vita trädgrenar. Bakom kröken gömmer sig Tallstugan.

När jag passerat Tallstugan hade jag glädjen att få se en räv som jag uppenbarligen lyckades skrämma upp. Den sprang över det öppna fältet till nästa skogsdunge och tog skydd och det var med nöd och näppe jag fick upp kameran och hann ta en bild innan den var borta.

Räven raskade inte över någon is. Men snö.

Precis som igår fick jag ana närvaro av den på våra breddgrader så sällsynta skotern. Det verkar som det häckar minst ett par sådana i våra nejder och på gärdena som kantar Salingerundan har det varit en enda stor skoter-bonanza de senaste dagarna...

Man kan nästan ana skoter-aktiviteter på gärdet!

Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar