fredag 22 februari 2013

Femöre i vinterskrud

Inför fredagen utlovades lättande molntäcke och visst blev det så! Redan för några dagar sedan planerade jag in en liten utflykt till Femöre i Oxelösund och tanken var att mina två yngsta sportlovslediga döttrar skulle hänga med på denna exkursion. Några få minusgrader i luften och en svag västlig vind gjorde tillvaron tämligen behaglig längst där ute på Femörehuvud. Något förvånat konstaterade jag dock att havet låg öppet och isfritt...


Fyrvaktarens båthus. En gång i tiden.
Isformationer i strandkanten.

Den istäckta stenen såg nästan ut som en manet där ute i vattnet.

Oxelösunds tunga industri gjorde sig påmind.
Fyren längst ute på Femörehuvud.

Dagens resesällskap på foto-exkursionen, mina två yngsta döttrar.

Hasta la vista!

2 kommentarer:

  1. Trevligt att du startat en blogg! Fina bilder!

    Jo, Femöre har man varit ute och besökt många gånger! Kommer ihåg när Leoniderna passerade för några år sedan. Jag och en kompis satt där ute på natten med kamerorna öppna (analoga).. ibland hukade vi oss när en Leonid kom farande.... spännande. Inga fastnade dock på film - gick för fort, däremot fick vi vackra stjärnhimmel bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och säkert en oförglömlig natt. Denna natt håller jag mig dock helst inomhus, det är lite för kallt för att vara riktigt uthärdligt... :-)

      Tack!

      Radera