lördag 20 december 2014

Bråda dagar i mildväder

Vi kan säkert alla vara överens om att lite snö och några minusgrader skulle underlätta julstämningen. Det är en mindre kontroversiell fråga. Å andra sidan har vi i mitt hörn av världen genomlevt ett antal gröna jular så det är väl inte mycket att oja sig över. Tyvärr har det blivit lervälling på grusvägarna på nytt av regnet och mildvädret och det är mindre kul för mig i egenskap av flanör.



Det är hektiskt nu i juletider för mig som är fast i ett antal traditioner som jag ogärna ruckar på. När barnen i familjen signalerar att många av dessa saker utgör jul för dem kan jag inte annat än bibehålla dem. Traditionerna alltså, barnen kommer jag inte att förkasta av lättja eller andra skäl, what so ever!



Det har gått nära på en vecka utan att jag tagit i en kamera. Arbetsveckan har inneburit allt annat än fotograferingar (av produkter) och lunchrasterna har enbart bjudet grådask och det lockar inte att ens försöka hitta motiv runt Skavsta just nu.



Idag blev det en kombinerad promenad, fotorunda och tallris-räd till ett nyhygge i kanten av rundan som tar mig förbi skroten och strutsfarmen. Väl hemma igen insåg jag att jag fått en kopparkittel mer än tidigare år som borde fått ha tallris i sig, men nu får det nog vara. De knippen jag tillskansade mig där ute bland stammar och stubbar räckte till de sedvanliga placeringarna i det Janssonska julhemmet.



Eftersom jag inte visste riktigt vad jag ville fota eller skulle komma att se denna gång så skruvade jag på mitt 135 mm-objektiv på en av kamerahusen. Tanken var att det alltid brukar bli något som duger med det trevliga objektivet.



Tack vare solsken och lite motljus blev det nu mestadels torkade växter på bilderna. Jag valde en svartvit tolkning av dem eftersom de flesta färger är bortblåsta i alla fall. December kan stråla av färger men knappast ute i naturen utan snarare inomhus då julprydnaderna plockats fram.



Jag samlar mig nu för en av årets stora energiurladdningar. Köttbullarna till jul ska göras. Jag brukar göra det på 1,6 kg blandfärs och trillar köttbullarna för hand, steker dem på traditionellt vis i stekpannor för att det "bara ska vara så". Jag vet att många spritsar ut kluttar och slänger in dem i ugnen på en långpanna. Så kan man också göra.



De kommande dagarna innehåller fler matlagninsinsatser. Gravningen av lax jobbar just nu i bakgrunden vilket är ett utomordentligt bekvämt sätt att laga mat på! Tyvärr kräver vissa andra rätter mer uppmärksamhet.

Ha det gott i julstöket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar