torsdag 21 maj 2015

Gotland - Nattbilderna

Gotlandsresan i mitten av maj 2015 var ett direkt resultat av mitt eget önskemål att fira min 50-årsdag i lugn och ro. Nu var jag långt ifrån ensam på resan eftersom hela familjen, totalt 8 personer, gjorde trippen tillsammans. Vi bodde innanför Ringmuren på Strand Hotel i Visby och ägnade ett par dagar åt utflykter på ön men också en och en halv dag i Visby.
Jag har samlat ihop mina bilder från resan i olika teman. Du kommer att få ta del av sju vitt skilda kategorier och min förhoppning är att bilderna kan stå för sig själva och ge dig som betraktare någonting i utbyte mot den tid det tar för dig att titta på dem. Ett större bildgalleri finns också med blandade bilder där framförallt familjemedlemmarna dyker upp både här och där.


Nattfotografering

Vad som fick mig att ta med stativet kan jag inte riktigt förklara. Bilens bagageutrymme var fullt även utan det stora och tunga kamerastativet. En idé var att rigga kamera och stativ så att jag kunde ta en gruppbild på alla familjemedlemmar när vi ändå var på resande fot. Icke, så blev det aldrig. Möjligtvis fanns en tanke att ta någon bild när mörkret sänkt sig så även den lilla trådutlösaren fanns i kameraryggsäcken.

Jag kan inte mörkerfotografering.

Det lilla jag tidigare testat att fota när solens strålar sedan länge flytt himlavalvet har fått mig att respektera de som lyckas prestera visningsbara bilder. Mycket blir plötsligt väldigt annorlunda med inställningar, hantering (t.ex. stativ och trådutlösare) samt med den efterföljande bildbearbetningen.


Almedalen, parken med dammen mellan muren och stranden
Wisby Strand, kongress- konferensanläggning 

Efter en kall fredag uppe i nordvästra hörnet av Gotland samlade jag och resesällskapet mod, kraft och värme i hotellets relaxavdelning. När övriga familjemedlemmar chillade på ett av hotellrummen (en tittade på ishockey-VM medan de andra tittade på den som tittade på teven) gick jag utomhus med objektivväskan och kameran som sällskap.

Palmer kan vara krukväxter. Tydligen.

Min korta vandring från hotellet tog mig förbi Almedalen ner mot strandlinjen. Därefter sökte jag mig mot gästhamnen. Inga spektakulära motiv men ändå värda att försöka fota för en nattnovis.

En dryg timme efter solnedgången i väster

Solen hade gått ner en timme innan jag gav mig ut. Himlen hyste ett bastant molntäcke. I väster, längst horisontlinjen fanns ett spår av en glipa i molnen där den undflyende solen gav ett svagt sken. I bilderna, som har ungefär 20-30 sekunders slutartid, blir det svaga skenet från solen ganska kraftigt förstärkt. Den enda riktiga ljuskällan är annars gatubelysningen.

En vy norrut

Jag gick vidare mot hamnen. Där fick jag tampas med en svag vind som satte sina spår i form av rörelseoskärpa i båtarna. Här fann jag även färgen på ljuset från belysningsstolparna som lätt besvärligt så därför har jag testat några par svartvita konverteringar.



Den kraftiga lampan på magasinsbyggnaden gav mysko flares i linsen

Det är bara att konstatera att denna typ av bilder inte är möjliga att ta utan något stadigt att vila kameran på. I mitt fall ett allt för tungt stativ. Jag vet att jag tidigare spekulerat i om jag skulle skaffa ett lättviktsstativ, även om de är dyrare, för att få med mig det ut oftare. Men det är rysligt bökigt att gå runt med ett stativ oavsett vikt. Jag ogillar därför även mitt enbensstativ som sällan kommer till nytta ens i sportfotosammanhang.

Lagerbyggnad ute på hamnpiren vid gästhamnen
Visbys gästhamn

Jag gick tillbaka mot hotellet. Det fick bli en liten omväg (jag gick längre än nödvändigt) för att komma fram till en av Ringmurens portar och torn. Min promenad började med att jag gick ut genom Lilla Strandporten men nu fotade jag Fiskarporten med Kruttornet bredvid sig.

Kruttornet med Fiskarporten nedanför

Så blev det med mina trevande försök till nattfotografering i Visby. En fotokonst som inbjuder till fortsatta försök. Passar egentligen mig utmärkt som är en kvällspigg rackare.

Jag återkommer med fler teman från Gotland. Om du inte sett bilderna i det större bildgalleriet ännu kan jag rekommendera en titt HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar