torsdag 15 september 2016

Årets sista sommarkväll?

Redan för en månad sedan var det så torrt att björkarna valde att skifta färg på sina löv och förbereda sig på att offra löven till förmån för livet kommande år. Det har inte blivit ett dugg bättre när vi nu kommit till mitten av september. Hur ska det bli när hösten kommer på riktigt, när ska man veta att färgskiftningen beror på årstidsskiftningar och inte på torka?

Det lär nog komma regn vad det lider...

Blomman för dagen har gjort sitt när solen går ned

Svampentusiasterna har det inte lätt. Med vattenkanna som sällskap ute i skogen skulle de möjligtvis kunna vattna upp några trattkantareller innan frosten kommer. Men jag vet inte vad det skulle vara bra för, svamp är ju en konstaterad åkomma och ingenting annat.

Den utblommade lavendeln får stå orörd tills i vår

Vilken makalöst märklig inledning vi haft på hösten. Sommarvärmen har varit påtaglig på dagarna och det enda som antyder att vi egentligen har höst är det allt mer tilltagande mörkret. Nu är det bråda tider om man ska hinna göra något vettigt utomhus efter att arbetsdagarna är slut.

Torsdagskvällens solnedgång fick min uppmärksamhet
Med majsfältet i botten, landsvägen mot Jönåker framför mig och Åsby under solen 

Enligt väderprognosen är innevarande torsdag årets troligtvis sista sommardag. 25 grader klibbig värme. Den tilltagande fuktigheten i höstluften bjuder på en del att uthärda när temperaturen är så pass hög. Min 30-minuterspromenad förvandlades till en svettorgie. Och jag gick osedvanligt långsamt.

Magasinet vid TGOJ-banan vid vägen mot Prästgården och Skillra

Torsdagskvällen skulle ha innehållit en fotografering tillsammans med några av Gripens ishockey-lirare. De skulle fotas med en ny klädkollektion men plaggen hade inte levererats och där stod jag med min omsorgsfullt packade kamerautrustning... Nej, det var inte riktigt så allvarligt men allt låg i bilen när jag fick beskedet att vi puffar detta framför oss ytterligare en vecka.

Den nedgående solen tittar fram genom majsfältets långa plantor

Naturligtvis är mina fotouppdrag till idrottslagen i Nyköping genomförda på ideell basis. Så får det vara, det är kul att kunna bidra med några små strån till stacken då och då. Faktum är att jag i nästkommande vecka har två större åtaganden som ska genomföras med både kamera, penna & papper och filmkamera. Utmanande men kul. Förhoppningsvis kan jag leverera något som duger.

Bortåt Åsby går solen ned bakom en molnkant

Jag har beställt bättre studioblixtar än de jätte-jätte billiga jag köpte för några år sedan. De nya är inte några proffsblixtar men de ska förhoppningsvis hålla och ha prestanda så det räcker för t.ex. lagbilder inomhus. De kommer dessutom till nytta på en "liten grej" som inträffar i början av oktober. Kanske berättar jag mer någon gång, kanske inte... ;-)

Tjoflöjt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar