söndag 20 november 2016

Hästkontakt när fulnovember åtminstone försökte

Efter en kort period av vinter har åter väderkartan ritats om till höst. Det må vara hänt, det är inte troligt att vintern ska sätta klorna i oss redan i början av november. Vardagskvällarna är mörka och endast under helgernas få timmar finns tid för utomhusvistelse med kameran som sällskap. Eftersom jag under två helger varit sjuk så har fototillfällena varit minimala. Tidigare i veckan hade jag med kameran när jag skjutsande in en av döttrarna till en fotbollsträning på Rosvallas konstgräs. Med hänsyn till min förkylning avstod jag för en gångs skull mitt uppdrag som ledare. Det lockade inte att stå utomhus i duggregnet. Jag gick runt med kameran i den stora anläggningens inomhushallar istället. Ett antal bilder redigerades och tanken var att publicera dem i ett blogginlägg som skulle handla om den febrila aktiviteten på Rosvalla. Problemet är bara att det är så erbarmligt tråkiga bilder och för en icke-idrottsintresserad läsekrets faller det pladask.

När jag denna söndag fick i uppgift att skjutsa yngsta dottern till hennes ridlektion var det desto roligare. Ålspånga Säteri har genererat många bilder och med hästarna som motiv känns det som ett outtömligt fotomål. Vädret var dessutom så bra som det kan tänkas bli i november.

Alva är redo och Lovisa ser också taggad ut...
En liten främre snutt av hästen Casper

Dagens ridlektion tillbringades utomhus. Perfekt. En runda i det vackra landskapet på vägen mellan Bettna och Flen kan vara värd besväret. En smula lerigt efter att morgonens frost smälte av solens strålar. Helt acceptabelt med tanke på energin som tankades in i knoppen av solljuset och den friska luften.

Vi lämnade stallområdet och gick ner längst Ålspångas allé
En häst som inte fick vara med på lunchritten
Stoet Pixie i motljus
Pixies son Sabathon betar de få gröna grässtrån som finns på marken i november

Hästarna i det långa ledet skötte sig tillräckligt. Försök att gå med en ponny utan att den emellanåt tvärstannar för att ta ett smakprov av det som finns på marken... De verkar ha en alldeles väldigt stark vilja och matlust de där småhästarna.







Jag fotade med min Canon 5D Mark II och mitt 70-200 mm-objektiv (det senast köpta med bildstabilisering). Skärpedjupet går att få tunt och oskärpan är helt okej. Ett riktigt superobjektiv och även om min "fullformats"-kamera börjar vara till åren är fullformatssensorn oslagbar när det kommer till behagliga och snygga bilder. Det sistnämnda får du ta med en nypa salt eftersom definitionen av "snygga bilder" troligtvis är en individuell smaksak. För mig kan aldrig en APS-C eller mindre sensor bjuda på samma fina kvalitéer som en större sensor. Kanske dags att skaffa mellanformat? ;-)

Fler hästar som fick vara kvar i hagen
En pall att stå på och huvudet djupt ner i vattentunnan

Efter Alvas runda i terränglådan togs hästarna in för att sadlas av m.m. De blev ryktade och fick sina hovar kratsade. Därefter lades täcken på hästarna och de fick gå ut i sina respektive hagar där de fick nytt hö att smaska på.

Den softa bilden kommer sig av att jag haft kameran utomhus och inne i stallet blev det imma på frontlinsen

Om andan faller på och nyproduktionen av bilder är skral den närmaste tiden kommer du tyvärr att få se de eländigt tråkiga bilderna från Rosvalla en regnig onsdagskväll i mitten av november. För din skull får vi hoppa att jag hinner ta några roligare bilder den närmaste tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar