söndag 13 november 2016

På tok för tidig vinter

Under den senaste veckans inomhusvistelse p.g.a. sjukdom (influensa) så har det hunnit bli vinter. Vi i södra Södermanland har inte fått samma snömängder som i Stockholmsområdet men ändå tillräckligt för att det bildats ett vitt täcke på marken.

TGOJ-banan i riktning västerut

Sommarvärmen som tog oss genom hela september känns nu avlägsen. Det har varit en mulen period sedan början av oktober och den riktiga kylan kom ikapp och förbi oss för flera veckor sedan. Att få etablerad vinter i början av november hör inte till vanligheterna.



Nu avslöjar väderprognoserna att regn och plusgrader ska följa. Kanske har vintern haft för bråttom och jagas nu åtminstone tillfälligt på porten. Fulnovember är dock inte lika miserabel med snö, det måste till och med jag erkänna.



Dagen till ära släpade jag mig ut under en dryg halvtimme. Frisk luft i lungorna var oerhört välgörande trots huvudvärk, snuva och en kropp balanserande på febergränsen. Klädseln var förmodligen en aning överdriven åt det påpälsade hållet.



Jag plockade fram min Canon 5D Mark II samt monterade mitt 100 mm-makroobjektiv på kamerahuset. Favorit-kombo om jag skulle räkna antalet tagna bilder på datorns hårddisk. Funkar framförallt oförskämt bra för snapshots i hemmaomgivningarna.




Jag gick över TGOJ-banan och tog mig mot den nya finfina gångvägen förbi Åsby. Som jag skrev för lite sedan så har denna förbifart iordningställts av de som bor på Åsby och det ska de ha credit för.

Björkarna har inte hängt med i övergången till vinter

När jag laddat ner bilderna från kameran till datorn och såg dem i Lightroom så slogs jag över sepiatonerna i dem. Helt utan något tweakande i bildredigeringen. Förmiddagens blå himmel hade tyvärr bytts ut mot lätt molnighet och då bidrog säkert det svaga vintersolljuset till sepiatonen. Att sedan inte naturen riktigt hängt med i svängarna när det gäller årstidsändringen bidrar också till de gulbruna nyanserna.

Åsby

Det kändes bra att bara fota för fotograferandets skull. Vinterlandskap har inte stått på menyn på länge och Åsby med sina fina omgivningar har jag inte heller fotat mig trött på det senaste året. Jag är fortfarande besviken över det faktum att jag missade årets Fotomässa och fick söka inspiration genom praktiskt utövande istället.

Runt hörnet på ladan vid Åsby
Ny halm på ingång till stallets golv (tror jag i alla fall)

Just nu inväntar jag en leverans av en extern hårddisk. Först när den kommit kan jag slutföra den lagringslösning för framförallt bildfilerna som jag planerar genomföra. Jag väljer inte en NAS utan istället en Mac mini med Apples serveroperativsystem som får en stor extern hårddisk. Denna bör kunna delas ut till de enheter som används i hushållet. Till detta kopplar jag en prenumeration hos Crashplan som ger backup i molnet.

Rödaste rött på laduväggen

Innan det är försent måste jag byta ut min stationära PC där alla lagring sker idag. Datorn är fortfarande rapp men är flera år gammal och den interna hårddisken låter inte helt frisk. Jag törs inte chansa och vill inte heller vänta tills det är försent.

Tistel som inte är i sin bästa form

Lagringen upplever jag som det mest komplicerade och också mest akuta. Därefter får jag ta en ordentlig funderare på vad jag ska ha för datorn att bildbehandla med. Trots allt är det vad jag använder en dator till mest nuförtiden. Och skriva. Jag har ju en Macbook Pro men en bärbar dator är inte mitt förstaval så länge jag är hemma.


Ett par plusgrader i luften ger vattendroppar i den döda växtligheten

Det är inte omöjligt att det blir en iMac härnäst. Priset avskräcker dock men jag är rejält sugen på deras 27-tumsskärm. För många år sedan var jag mer datorfixare och satte ihop ett par datorer själv av komponenter jag köpte. Då var också operativsystemet i fokus och jag ville lära mig på djupet hur det funkade. Så är det inte längre. Jag kan inte förlika mig med hur en Mac med sitt OS X funkar men så länge jag klarar de enklare grejorna nöjer jag mig.

Hundkäx, skärpeplanet i centrum av flockblomstrets kärna
Hundkäx, skärpeplanet på de yttersta delarna

Jag laddar för att försöka jobba under måndagen. Funkar inte det blir det vårdcentralen för ett läkarintyg. Någon gång måste ju influensan ge med sig. Om inte annat får jag skrämma iväg den!

4 kommentarer:

  1. Ser ut som om ni har någon centimeter snö. Alltid skönt att komma ut och röra på sig när man legat hemma och åmat sig en vecka. Jag har en bror som bygger datorer i sömnen om han måste, så han håller koll på mina grejor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske någon centimeters snötäcke som sjunkit ihop eftersom det varit lite töväder mitt på dagarna den senaste tiden. Inte att jämföra med hur det är 10 mil norr om oss.

      Jag tog tacksamt emot tipset om att bygga en lagringslösning med en Mac-server i botten från IT-tekniker jag har att göra med via mitt jobb. Jag är inte i mål ännu så vi får se om jag hyllar eller hudflänger när allt är klart. ;-)

      Radera
  2. Vintern som kom av sig, eller hösten som återkom. Vet inte vilket jag föredrar?

    Har ännu inte använt mitt makro-objektiv för att fota vinterbilder. Jag inbillar mig att det finns mycket intressant om bara tiden och viljan finns...har jag sett i fototidningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. November är i grund och botten en höstmånad så då får det nog bli "hösten som återkom". Slaskigt, grått och tråkigt är vad vi har att förvänta oss.

      Fototidningarna är ju bra, där finns redan tagna bilder så att man slipper ta dem själv! :-)

      Radera