söndag 19 november 2017

Kolmårdskusligheter

Detta får bli det avslutande blogginlägget som avhandlar årets besök till den Halloween-pyntade djurparken i Kolmården. Här kommer spöken, gastar, skyltar och diverse hemskheter. Låt oss börja med skyltarna som tillfälligt satts upp när parken tog emot tusentals besökare dagligen under halva höstlovsveckan i början av november.






Bortåt Kolmårdskyrkan fanns spökhuset som också hade sällskap av den gamla riddarborgen. En välbesökt anläggning där givetvis spökhuset drog till sig långa köer.






Den piratliknande spökorkestern gick genom djurparken och spelade men återfanns också vid riddarborgen där de bjöd underhållning till de som köade för att komma in i spökhuset.













Både här och där stötte man på de uppsminkade "spökena" när man gick genom djurparken. Kanske inte lika många som t.ex. i förfjol och ifjol men det kan bero på att det nya spökhuset krävde bemanning som därmed innebar att det blev glesare med spöken ute i djurparken. Jag saknade vampyrerna och varulvarna som tidigare år stått i aphägnen.










Närmast väntar julfirande på Kolmårdens djurpark då de skiftar inriktning från det mer moderna påfundet Halloween till något mer traditionellt som vi är mer välbekanta med. Återstår att se om jag hittar till Kolmården när det är aktuellt.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår att barn älskar de här dagarna på Kolmården...och lekfulla vuxna förstås.
    Härlig dokumentation av ett arrangemang jag aldrig bevittnat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker mig ha hört att publiktillströmningen till Kolmården under Halloween har ökat rejält för varje år de genomfört arrangemanget. Risken för uselt väder är uppenbar i början av november men för oss som har så nära till Kolmården gör det inte så vansinnigt mycket om man blir lite blöt eller frusen, vi är ju hemma i värmen på ett litet kick.

      Radera