måndag 30 april 2018

Ännu en Gotlandsresa är till ända

Söndagen bjöd på riktigt soligt och fint väder. Den innebar också en hemresa från Visby, ön och medeltidsmiljön till fastlandet och nya arbetsdagar. Självklart är det kämpigare att åka från Gotland än till Gotland men när man väl är hemma igen infinner sig trots allt känslan att borta är bra men hemma är bäst.

Utcheckning från Novi Resort på söndagsförmiddagen

Vi traskade runt en hel dag inne i Visby, släpandes på våra resväskor. Hotellet låg norr om ringmuren och inte sjutton visste vi att det fanns förvaringsboxar inne på färjeterminalen... Nu vet vi bättre. (När vi anlände till Visby tittade jag efter förvaringsmöjligheter men de fanns givetvis vid avgående-hallen som vi passerade på vägen bort från ön.)



Solen gassade så pass mycket att jag faktiskt blev lite röd på huvudknoppen efter söndagens strapatser. Då inkludera jag även de 40 minuter jag genomled utanför en butik i "nya" Visby där övriga familjemedlemmar gick igenom varendaste liten artikel och pryttel som såldes. För mig är grejen med Visby den gamla bebyggelsen, stranden, havet, ljuset, stämningen men jag ger inte så mycket för shoppingen.

Mellan kl 10-13.00 låg en tysk lyxkryssare vid den nya kryssningskajen

Att gå längst muren, allra helst på norra, östra och västra sträckningen, är verkligen en upplevelse. Jag gillar norra och östra sidan extra mycket och både in- och utsidan har sina fördelar. Denna gång gick vi på insidan upp från Snäckgärdsporten via Rackarbacken och de gamla fattigkvarteren på Norra Murgatan. Fantastiskt idylliskt och unikt.

Träbron över vallgraven in mot Snäckgärdsporten
Växtlighet som fått fäste på muren
Körsbärsblom med ett av tornen på muren i bakgrunden

Ett måste-stopp i Visby är Almedalen. Den gamla hamnen är med sin damm, planteringar och grönytor något speciellt men allra bäst är vyn in mot muren och de bakomvarande byggnaderna. Domkyrkan tornar upp sig och är majestätisk i mitten av allt.

Almedalen

Jag ska gå igenom alla bilder på min iMac och dess större skärm. Hittills har jag bara sett bilderna från helgen på min bärbara dators pytteskärm och förmodligen kommer jag att publicera ytterligare ett inlägg med lite "bonusbilder" när jag hunnit ikapp.

Trevlig valborg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar