lördag 28 april 2018

En något mulen Visby-dag

Lördagen ute på Gotland började med en riktigt god hotellfrukost på Novi Resort. Frukostmatsalen var verkligen inte fullsatt när vi kom inglidande vid niotiden efter en välbehövlig sovmorgon. I modernt inredd miljö kunde vi i lugn och ro få i oss tillräckligt för en dag med ändlösa promenader.

Hotellområdet Novi Resort norr om Visbys ringmur

Några regnstänk gjorde att vi avvaktade innan vi gav oss iväg. Vi började med att gå upp för klinten där vi tittade till Galgberget. En plats jag besökte i höstas och som fotograferades i nattmörkret. Denna gråmulna aprilförmiddag bjöd inte riktigt på lika trivsamma förhållanden ur ett fotografiskt perspektiv men det gjorde i ärlighetens namn inte ett dugg.

Mängder med blåsippor växte på vägen upp till Galgberget
Alva och Lovisa sitter nöjda och glada på det gamla galgfundamentet

Vi tog oss ner förbi kyrkoruinen Sankt Görans, genade över Strandgärdet innan vi gick in genom Snäckgärdsporten. Tanken med detta vägval för att komma in i de äldre delarna av Visby var att vi skulle få se hur det såg ut i Botaniska Trädgården. Det vill man ju inte missa när man är i Visby.

Det blommar i vallgraven
Svalörten brer ut sig och färgar marken gul
Magnolian hade börjat slå ut sina magnifika blommor

Vi började med ett shoppingstopp på Kränku. Där handlade vi några presenter samt en riktigt god krusbärsläsk. Och en påse kaffebönor, förstås. Sedan irrade vi oss upp på shoppinggatan nummer ett i Visby; Adelsgatan. Vi köpte inte mer än ett par mjukisbyxor till yngsta dottern.

Adelsgatan i april är inte lika full med folk som under högsäsongen
Shoppingglädje? Alva, Lovisa och Anita såg inte allt för ledsna ut.

Vi gick ner mot Almedalen där vi valde att fika i bibliotekets cafeteria. Utanför pågick en motionstävling som leddes genom Almedalen innan målgången vid Kallis.

Någon hade hällt ut havregryn till Almedalens många fåglar
Motionär ångar på inför målgången

Efter lättlunchen bestämde vi att vi skulle försöka se den nya kryssningskajen som hade sitt första stora fartyg på besök förra helgen. I höstas var den fortfarande bara halvfärdig. Jag såg i ett inlägg på Instagram från en av Gotlands många eventbolag att de var ute på kajen igår så vi valde att går förbi färjeterminalen och ut på kajen. Där blev vi stoppade av några personer som undrade vilka vi var och sedan talade de med myndig stämma om för oss att vi absolut inte fick vara därute. Det skulle vi ha sett på alla skyltar på vägen ut, tyckte de. Det satt inte en enda skylt (vilket vi kollade på vägen tillbaka). Hoppsan hejsan, vi kände oss dumma och bad om ursäkt för säkerhets skull innan vi vände på klackarna och gick tillbaka.

Färjan från Nynäshamn på väg in mot Visby
Finfina folkabussar som åkte av färjan när vi passerade
Den nya lyxkryssningskajen i Visby

Vi knatade upp mot Södertorg där vi bokat bord på Pinchos som middag. Det är ett modernt och lite annorlunda sätt att beställa, serveras och äta vilket blev en upplevelse för de två i sällskapet som ännu inte testat detta koncept. Efter middagen tog vi oss tillbaka till hotellrummet där vi frigjorde oss från packningen (efter dagens shopping) och gav oss ner till stranden. Hotellet ligger nära, nära Östersjöns vatten så vi behövde inte anstränga oss.

Ett större moln rullade fram över havet och det innebar att vi denna kväll inte fick njuta av någon spektakulär solnedgång. Det blev ändå ganska fint kvällsljus som jag passade på att föreviga med mitt vidvinkelzoom 17-40 mm.

Tre fiskare vadade ut för att pröva lyckan i det kalla vattnet

Med ömmande fötter lägger vi nu denna lördag till handlingarna. Jag har förmodligen fler bilder att visa från dagen men det sparar jag till ett senare tillfälle.