söndag 22 april 2018

På väg till träningslägret i Kvarsebo

Den nyligen passerade helgen har vigts åt träningsläger med Stigtomta IF:s Flickor 02-04. Som några gånger tidigare förlades träningslägret till Klintvallen i Kvarsebo. Den anläggningen är något alldeles speciellt och har dessutom fördelen att ligga på bekvämt avstånd från Stigtomta. Borta men bara 25 minuter hemifrån.

Skylt nere vid Bråvikskanten i Kvarsebo

Min halvtaskiga höft pallar inte riktigt luftmadrasskonfrontation just nu så jag lämnade ledarkollegorna och spelarna sent på lördagskvällen för att knoppa hemma i den bekvämare sängen. Att klockskrället ringde 05.30 på söndagsmorgonen var inte riktigt lika roligt. Allt för att hinna ansluta till laget när väckarklockorna ringde bland sovsäckar och luftmadrasser.



Jag åkte med så pass god marginal att jag hann ta en sväng ner till vattnet i Kvarsebo innan jag behövde vara på Klintvallen. Belöningen blev ett spegelblankt hav. Jag har under helgen släpat på "sportkameran" så jag knäppte några bilder med min Canon 7D Mark II och mitt vidvinkelzoom.



Jag iddes inte skifta från jpg-format till RAW i kameran. När jag fotar sport och till lagets hemsida nöjer jag mig med jpg av flera skäl. Det komprimerade filformatet fick duga denna söndagsmorgon där solen inte kommit högt nog för att lysa på nedsidan av Kvarsebo klint. Det behövs dock en hel del av solen för att komma upp så långt att den höga klinten inte skuggar strandlinjen.





Längre in mot Norrköpingshållet nådde dock solen ner till strandlinjen och där lade sig solstrålarna som en guldgult täcke. Det såg varmt och gott ut men jag kan meddela att så tidigt på dagen (mellan klockan 06.30 och 07.00) var det inte mer än 3-4 plusgrader. Brrr.



Det fanns ett motiv som drog åt sig nästan all min uppmärksamhet och det var båthuset, den gamla färjekajen och fiskebåten som låg förtöjd där. Det hade nästan varit straffbart att utelämna detta som fotoobjekt under det korta besöket vid vattnet.





Värmen som rullat in över oss sedan några dagar tillbaka har fått fart på saker och ting. Det är ljuvligt med skir grönska och vackra blommor men också en smula besvärande med de skenande pollenhalterna i luften. Snart brakar det loss på allvar när björkarna får för sig att hängena ska öppna upp.




Nu blir det vardag igen, väderomslag och dags att borra ner huvudet mellan axlarna och knota på. Fylld med energi (trots att jag är trött som sjutton efter helgens träningsläger) ser jag fram emot kommande veckoslut. Det blir najs på många sätt! :-)

2 kommentarer:

  1. En fin morgon. Om än lite kylslagen. Härliga spegelbilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längre ut i Bråviken var det några svaga krusningar på vattenytan. En liten stund efter det att jag kommit till fotbollsanläggningen började det blåsa ganska mycket. Jag hade nog en del tur som fick uppleva den spegelblanka ytan.

      Radera