söndag 20 maj 2018

Raps-ody in yellow

Kan det verkligen finnas fog för uttrycket att gult är fult? Den senaste veckan har jag i samband med resorna in till jobbet på mornarna spanat in ett potentiellt fotomål. Som det sett ut vid 07.15-tiden har det framgått att det är kvällsljus som gäller. Och rapsfälten har blivit allt gulare för varje dag som gått.

Väderbrunn
 Vid ett par tillfällen tidigare har jag varit vid Väderbrunn med min kamera. Första gången var inför julen 2014 och andra gången i mars 2015. Mitt huvudmotiv finns med i båda dessa blogginlägg.

Ett litet rött hus, ett stort träd och ett tak på ett litet växthus



Nu fanns det givetvis massor av annat att fota när jag ändå var på plats. Den stora ladan med de två silo-metall-konstruktionerna utgjorde ett rejält blickfång i landskapet.





Jag inledde med att ha mitt 70-200 mm-zoom på kameran. Halvvägs in i fotorundan skiftade jag till mitt 17-40 mm-vidvinkelobjektiv. De två objektiven ger möjlighet till stor variation. I kameraryggsäcken låg macro-objektivet och mitt 135 mm-objektiv kvar orörda denna gång.

Raps framför ladugårdsgaveln



Motljus, medljus och kanske också en och annan bild i sidoljus. Några ytterligare bilder på landskapet innan jag knatade tillbaka till bilen som jag parkerat på en ficka vid TGOJ-spåret:







Jag är glad att jag passade på att fota några landskapsbilder där blommande rapsfält är huvudkomponenten. Det återstår att se om jag kommer ut någon mer gång med kameran bredvid något rapsfält innan blomningen är över.

2 kommentarer:

  1. Härligt härligt härligt. Finns nästan ingenting bättre än ett blommande rapsfält. Jag får ge mig ut och leta efter det sommargula fälten nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mättad gul färg som verkligen sätter ett stort avtryck på landskapet. Eftersom rapsen inte odlas på samma fält två år i rad får man liksom leta och hoppas att det odlas på något fält där omgivningarna bjuder på något extra som gör sig bra på bild.

      Radera