söndag 13 maj 2018

Trädgårdsdetaljer

Våren är passerad, försommaren har nästan blivit överhoppad och för ett tag är det högsommar. I alla fall om vi ska titta på vädret och värmen. Det är ju inte många dagar sedan björkarnas löv knoppades. Bråttom, bråttom och kortbyxor är plötsligt ett lämpligt plagg trots att vi bara är i första halvan av maj.



Jag känner mig en aning sänkt av de höga pollenhalterna men det är ju ett öde jag delar med många. Samtidigt väntar jag på att det ska bli ännu värre när gräsen börjar sprida sin pollen. En regnskur skulle göra nytta men det verkar som att det dröjer.

Äppelblom
Päronträdet blommar också

Jag passade under söndagseftermiddagen på att sätta mig på vår parkbänk som står uppe i skuggan av en stor björk. Tänk att behöva uppsöka skugga för att det är så varmt. När eftermiddagen övergått till kväll, vilket förmodligen är en glidande gräns, tog jag fram kameran för att samla in några bilder. Det är en naturskön årstid, då även i den egna trädgården.





Hur statusen brukar vara i trädgården i mitten av maj har jag ganska bra koll på. Inom några dagar fyller jag år och det har under åren hjälpt till för att minnas hur långt de olika växterna har hunnit. Den norska brudspirean kan mycket väl vara utblommad i mitten av maj vissa år. Så ser det inte ut att bli i år men å andra sidan är det några dagar kvar och temperaturen de kommande två dagarna ska överskrida 25 grader enligt SMHI.



Jag har hunnit att klippa ner det mesta av allt visset från fjolåret. Jag gissar att jag har en del kvar att plocka med och den avslutande bilden avslöjar att jag glömt åtminstone en uttorkad blomstängel.

En kvarglömd akleja från 2017

Jag passar på att önska en fortsatt bra månad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar