tisdag 29 maj 2018

Kvällsljus när försommar blivit högsommar

Enligt kalendern är det rimligtvis försommar nu i slutet av maj. Så är det dock icke i år, de senaste veckornas värmebölja sätter istället högsommaren på väderkartan. Och i naturen. Med svetten lackande i pannan gick jag ut under tisdagskvällen för att ta några bilder med min gamla Canon 5D Mark II och mitt macro.

Jag ogillar trädslaget ask, det är ett ogräs som ta mig sjutton aldrig går att bli av med

Mitt korta kvällssvep vid 20.30-tiden tog mig över järnvägen och den smala grusvägen som ringlar parallellt med banvallen. I höjd med vattenreningsverket blev jag bokstavligen överfallen av blodsugna myggor. Isch, trots torkan har de irriterande insekterna haft en storhetsperiod de senaste dagarna.



Med insekterna här uppe i Norden följer fördelarna med alla sydliga gäster som dyker upp när värmen och ljuset åter är tillbaka hos oss. Vad vore sommarhimlen utan svalor som glider fram? Bofinkar, flugsnappare, starar och diverse fågelarter berikar samtidigt som de förser sig med det vår nordiska sommar erbjuder.



Hemma i trädgården har gräsmattan gulnat. Det är endast årets första omgång med maskrosor som verkar ha trivts extra bra. De har nu nått stadiet där de överblommade sprider sina ulliga och tussiga frön.



Med det varma och vackra kvällsljuset i nacken tog jag mig hemåt igen. Nöjd men myggbiten gör jag mig redo för ännu en dag. Några riktigt hektiska dagar är i antågande så därför är det värdefullt att för en stund hämta energi i vår vackra natur.

Maskrosboll

Ha en fortsatt fin vecka och en trevlig avslutning på maj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar