lördag 19 maj 2018

Syréntider

När jag startade lördagen gjorde jag det på ett både annorlunda och trevligt sätt. Hustrun och de två hemmaboende barnen åkte in till Rosvalla i Nyköping för SN-Bollen (en fotbollscup för klasslag). Eftersom vi för tillfället endast har en fungerande bil i hushållet var jag strandsatt i Stigtomta.

Rogsmo i Stigtomta

Vår näst äldsta dotter kunde inte närvara på lördagseftermiddagens födelsedagsfika vilket ledde till att jag blev bjuden på en mysig frukost. Hon bor tillsammans med sin pojkvän i Stigtomta sedan några månader. Promenadavstånd, väldigt praktiskt. Tacksamt tog jag emot det som bjöds samt den present som överlämnades.



Jag knatade genom Stigtomta vid 9-tiden innan allt kommit igång. Även om samhället fortfarande gick på lågvarv så var naturen klarvaken. Fåglarna kvittrar, klorofyllen och blommorna studsar av iver och livsglädje. Tiden mellan hägg och syrén har detta år varit obefintlig. Ena dagen började häggarna blomma och sedan tog det inte mer än någon dag innan syrénerna stod i full blom.

Syréner på Fabriksvägen i Stigtomta


Det är en rysligt vacker tid just nu. Jag passar på att njuta och kan inte annat än rekommendera att andra gör det också.

2 kommentarer:

  1. Jag går mest omkring och insuper allting. Grattis till ytterligare ett år på planeten jorden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Att gå förbi blommande syréner ger luktsinnet en extra boost. Det är helt enkelt ljuvligt för både näsan och ögonen.

      Radera