söndag 19 augusti 2018

Tredje gången gillt

Fotbollstjejerna från P18 stod vid ett självspelande piano. Att ta betalt för parkeringen vid det gamla kalkbrottet Blå Lagunen måste vara skitlätt en sommar som denna. Nedsidan av arbetet är givetvis stenlungorna man får på köpet. Du som åkt på Gotland vet att det vita dammet är allestädes närvarande, vid kalkbrottet är det etter värre.

Blå Lagunen på norra Gotland

Första stoppet för min del vid Blå Lagunen skedde i mitten av maj 2015. Nordanvindarna och den absolut svinkalla våren gick genom märg och ben och iförda vinterkläder grillade vi korv vid den iordningställda grillplatsen. Två och ett halvt år senare var jag där och åt inplastad smörgås från ICA i Fårösund. En tidig oktoberhelg och jag lovar att det inte var särskilt mycket varmare i luften den gången.




Ungdomarna i resesällskapet ville denna gång absolut åka till det omtalade kalkbrottsbadet. De är väl invanda på bad i stenbrott medan undertecknad aldrig varit nära att idka denna typ av tvagning. Jag har dem att tacka för att jag efter sommarens Gotlandsresa numera kan titulera mig kalkbrottsbadare. Och visst ser det häftigt ut på bilderna?!




Onsdagen ute på ön, vår fjärde dag under Gotlandsvistelsen, var fortsatt galet varm. Badet var minst sagt välbehövligt. Tyvärr lockade stoppet vid Blå Lagunen min iver att visa resesällskapet Stenkusten och det vansinnigt charmiga fiskeläget vid Grostäde. Jag skriver "tyvärr" eftersom den andra bilen i vårt lilla följe inte var en SUV. Vägen längst Stenkusten är inget för lågmagade fordon, tyvärr.

Fiskeläget vid Grostäde







Vi blev hungriga. Bli inte hungrig på nordvästra hörnet av Gotland. I alla fall inte om du ingår i Team Jansson. Jag har hittills, på flera försök, inte lyckats hitta ett enda anständigt matställe på den delen av ön. Tips emottages mer än tacksamt! Vi gjorde som vanligt, svängde förbi Bläse men där var det som vanligt tvärstopp vid caféet vid Bläse kalkbruk. Vi hamnade istället som alltid i Lärbro där det lilla mathaket inte direkt erbjuder något värt att minnas (eller betala för).



Äventyret fortsatte ännu en dag på Gotland och jag sätter punkt i nästkommande blogginlägg.

4 kommentarer:

  1. Bilden på den gamla ekan med blå himmel som bakgrund är helt suveränt snygg. Borde säljas i stor upplaga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är att några 10 000 andra likadana bilder redan finns med exakt det motivet... Men tack! :-)

      Det verkar som att den där ekan varit placerad där uppe på stenstranden under några år och vi är "ganska" många som åkt förbi ute på Stenkusten och valt att stanna till vid det pittoreska fiskeläget. Å andra sidan MÅSTE jag fota motiv som det här, hur uppenbart det än är. Man kan inte strunta i det bara för att alla andra fotat det redan.

      Radera
  2. Helt klart för fin för att gå förbi utan att knäppa en bild. Rackarns att alla andra känner likadant!

    SvaraRadera
  3. Blå Lagunen är ett ställe jag gärna vill besöka. Ser så där Medelhavstrevligt ut.
    Har badat i dess namne på Island och det var en upplevelse i sig. Island har jag besökt två gånger ganska nyligen, men Gotland var det många år sedan sist.
    Måste dit. Trevliga bilder f.ö.

    SvaraRadera