söndag 17 maj 2015

Gotlandsresan - I stora drag

Länge har jag vetat om att Gotland skulle besökas i mitten av maj 2015. Jag har anat mig till att den egna 50-årsdagen skulle bli svår att undvika. Nu är jag så lyckligt lottad här i livet att jag omges med en stor familj. En familj som förstärkts med pojkvänner till de två äldsta döttrarna. Vi har nu, med hyfsat genomarbetade planer från min sida, ägnat 4 dygn tillsammans. Det kanske låter creepy men jag hade förberett resan för alla inblandade med en ungefärlig plan, tävlingar, goodiebags m.m. Jag inbillar mig att det vi gjorde passade allt från 10-åriga tjejer, ungdomar och även 50-åriga gubbar.

Klass 1-varning (hårda vindar) i onsdags när vi åkte båt till ön

Jag har samlat på mig en massa bilder från resan som jag vill ta hand om på lite olika sätt. Det blir självklart några blogginlägg på olika teman men även ett större bildalbum som kanske främst roar oss som deltog på resan. Det kommer dock att ta en del tid innan allt material är genomgånget och klart.

Sällskapet som firade min 50-årsdag (med coola tröjor!)

När vi checkat in på Strand Hotel i Visby under onsdagseftermiddagen dök alla i resesällskapet upp med likadana t-shirts som min hustru ordnat fram. OK, här skulle det minsann synas vad vi sysslade med... Dessa tishor bars sedan tämligen frekvent under Gotlandsvistelsen. Min egen, illgröna, tröja överlämnades på födelsedagen i lördags och på den stod det förstås "Lasse 50 år". En aning för iögonfallande för att riktigt falla mig på läppen men det kunde jag givetvis bjuda på. Dagen till ära.

Från hotellets takterrass såg vi solen gå ned under onsdagskvällen

Vi tog ett varv inne i Visby på onsdagskvällen. Vi hann även med ett varv i hotellets relaxavdelning där ångbastu och pool lockade allra mest. Himla schysst enligt mig i alla fall. När torsdagen kom var vi redo för Fårö. Det utflyktsmål jag prioriterat allra högst. Som tur var hade vädergudarna fattat galoppen och bjöd på solsken.

Kutens Bensin, hysteriskt häftigt ställe på Fårö. Måste-besök för bl.a. fotointresserade
Raukar, ett annat måste när Gotland besöks

Några i sällskapet hade tidigare inte besökt Gotland så raukar var vi liksom bara tvungna att se. Picnic vid Langhammars raukområde och den mentala balansen gick hand i hand med den fysiska. Förvisso jagar hungriga vargar bäst men vår flock kunde skutta runt trots mätta magar. Innan Fårö-besöket var över stannade vi till vid Helgumannens fiskeläge. Där fikade vi men framförallt avgjordes en av de viktiga tävlingsmomenten under resan. Efter 3 timmar kunde Lag Fårö stoltsera med seger i kubb. Till Lag Karlsös stora förtret (vi var ju grundbäst på kubb!)

Kubb vid Helgumannens fiskeläge. Platsen är nog en av de mest fotograferade på Gotland.

Fredagen lovade sol hela dagen. Tji fick vi. En hård nordlig vind förde med sig ett molntäcke som täckte våra huvuden efter lunch. Vi hann i alla fall knata ner i  Lummelundagrottan (norr om Visby) när solen trots allt fortfarande värmde... Synd att strålarna inte sträckte sig ner i det omfattande och unika grottsystemet. Till min, och övriga manliga deltagare i resesällskapets, stora och odelade glädje var det en Dodge Viper-träff på ön och förarna valde att fika utanför grottan. Najs med muller från överdimensionerade amerikanska motorer!

Dodge Viper i parti och minut på parkeringen utanför Lummelundagrottan (GUL BIL, by the way)

Vi fortsatte norrut på ön efter grottvandringen. Tanken var att vi skulle hitta ett ställe att fiska på. Det var ytterligare en av tävlingarna som förberetts. Sket sig, big time. Nordanvindarna i kombination med kalkstensplatån utanför strandlinjen gjorde att vi inte hittade någonstans där vi både kunde fiska och grilla korv. Vi åkte därför till utflyktsmålet Blå Lagunen där vi åtminstone kunde grilla korv på ett ståndsmässigt sätt. Fiska eller bada var aldrig aktuellt. (Blå Lagunen är ett gammalt vattenfyllt kalkbrott dit folk vallfärdar för att under somrarna bada i det turkosa vattnet.)

Det var otroligt vad grillkorv det gick åt i kylan

Under sena fredagskvällen tog jag med mig kameran och stativet för att försöka mig på att nattfotografera i utkanten av Visby. Jag kan verkligen inte denna fotokonst men gav det några försök i alla fall.

Almedalen by night

Förutom den härliga vistelsen vid Helgumannens fiskeläge var lördagen den dag som sticker ut lite extra för mig under resan. Inte så mycket för att det var då jag fyllde 50 barre utan för att vi tillbringade dagen i ett soligt och varmt Visby. Hustrun och jag gick ett yttre och inre varv vid Ringmuren och det är så annorlunda och sjukt vackert att man inte vet hur känslorna ska hållas i någorlunda schack. En perfekt dag på en perfekt plats!

Fruktträd i blom utanför Visbys Ringmur
Uppe på muren kan man slå rot. Kanske.

Vi avslutade dagen med en tre-rätters middag som alla var mer än nöjda med. Några timmars sömn innan tidig väckning och färja hem till fastlandet igen. Redan innan jag lämnade Gotland längtade jag tillbaka. Det finns så mycket att se och uppleva där. De fotografiska ambitionerna skulle kunna spåra ur helt på denna ö men i sällskap av andra, mindre fotointresserade får man liksom hålla sig i skinnet.

Jag återkommer med fler rapporter i bildform från ön den närmaste tiden.

1. Låter som att ni hade att par fantastiska dagar. Bra mix av bilder här. Kutens Bensin vill man ju se någon gång. Nattbilden satt fint. Raukar, check.

1. Jag har plockat ett urval bland de drygt 400 bilder jag tog. Hoppade i och för sig över kategorin macro-blommor i detta inlägg men de bilderna kommer också vad det lider. Tack Stefan, jag ska försöka göra resmålet rättvisa med kommande inlägg. Ja, t.o.m. lite gatufoto och svartvitt bör det bli. :-)

2. Får väl gratulera i efterskott.Så mycket intressant att se på Gotland, men ack så länge sedan jag besökte ön. Det måste bli ett kärt återseende inom kort, denna gången med kameran i väskan och inte ett flak öl. Kutens på Fårö lär bli en av anhalterna.

1. Tack så mycket! Gotland hör visserligen till det förgångna, åtminstone om man ska se till dess historiska arv, men är väl värt moderna besök. (De som en gång gjorde lumpen där brukar säga att de aldrig vill tillbaka...) Visst kan man partaja där men det finns också mycket att uppleva med nyktra sinnen :-)

Fårö har mycket att erbjuda och Kutens Bensin är ett av flera resmål. För mig var det en ny bekantskap då jag helt missade detta ställe för 4 år sedan. Det kommer några fler bilder från Kutens i ett senare inlägg och efter det får du kanske en bättre uppfattning om foto-potentialen där. ;-)

3. Hej Lasse! Har med nöje läst om din gotlandsresa i maj. Fotona var så vackra, men kontaktar dig av en annan, udda anledning. Hoppas du vill kontakta mig per mail. Det gäller medverkan i en gotländsk hembygdsbok.
    Med vänlig hälsning
    ing-marie.tellstrom@telia.com

1. Hej! Trevligt att du hittat till mina blogginlägg om mitt senaste besök på Gotland. Jag mailar dig! :-)