söndag 20 september 2015

Boxning "Making History", del 1

På något sätt ska jag försöka skriva en bloggtext till Lokalsporten.se de närmaste dagarna om lördagskvällens stora, stora sportevenemang i Nyköping. Proffsboxningens återkomst till Sverige efter nästan fem årtionden i exil. Boxningen har en hel del belackare men jag är inte en av dem. Ska det räknas upp andra sporter som är farligare kan jag hålla på länge och jag förstår och respekterar boxning till skillnad från de moderna kampsporterna såsom t.ex. MMA. Nåväl, denna text ska inte handla så mycket om boxning utan om fototillfället som gavs mig när ortens son Erik Skoglund fick vara anledningen till hypen och uppståndelsen.


Rosvalla från pressläktaren
Ringen från pressläktaren, fotad med 1D Mark III
Ringen fotad från golvet i Rosvallas stora ishall

Under lördagsmorgonen var jag inställd på att ta hand om döttrarna under dagen och kvällen eftersom hustrun skulle jobba som värdinna på boxningsgalan. "Kollegorna" på Lokalsporten ringde och frågade om jag var intresserad av att komma in på galan och fota. Ringside-plats och allt. Jag studsade till och var givetvis exalterad över möjligheten. Tyvärr visade det sig att jag bara hade media-ackreditering vilket innebar tillgång till alla ytor utom i diket vid ringen där stor-median tog upp alla platser.

Nikon för bl.a. hela SN-redaktionen (Jens Alvin och K-G Z Fougstedt i bakgrunden)

Jag blev såklart lite besviken över att inte få ta riktiga boxningsbilder. Så mycket hann jag läsa på under lördagen för att veta att de flesta och bästa bilderna tas genom att hänga in under repen och fota snett underifrån. Närvarokänsla (med andra ord närhet) är i regel A och O i bl.a. sportfoto.

Mellan matcherna smög jag mig fram till ringkanten

Å andra sidan vore det övermaga av mig att gny och vara besviken när jag fick chansen att närvara då stadens största idrottsevenemang (troligtvis någonsin) ägde rum. 5700 åskådare och en idrottare på högsta nivå som gjorde comeback efter sin diskbråckoperation. Erik Skoglund övervann inte bara sina ryggproblem i och med denna match utan har tillsammans med boxningsstallet Sauerland banat väg för proffsboxningens återkomst till Sverige.

Entré in mot boxningsringen på Rosvalla
En TV-kamera följde varje boxare in till ringen
Sammanbiten inmarsch

En stor fördel för, mig som inte naglades fast vid ringkanten, var att jag kunde dokumentera hela eventet. Eller åtminstone det jag såg som var intressant och begrep mig på att fota. Utmanande ljus, intressanta vinklar och vyer samt några detaljer. Sedan försökte jag naturligtvis fota matcherna också även om det skedde på halvdistans med de förbaskade repen som ett irriterande störningsmoment i bilderna.

Kamp, teknik, styrka, ork och mod

Jag hade ingen uppdragsgivare på boxningsgalan och hade inga särskilda bilder som jag var "tvungen" att ta. Lyx-foto på hög nivå. Dessutom slapp jag stressen med att leverera bilder efteråt och hålla någon form av kvalitétskrav. Givetvis vill jag alltid försöka ta bra bilder men pressen ökar när någon annan förväntar sig saker som jag kanske inte kan leva upp till.

Mellan ronderna. Tillputsning och instruktioner.
Segerruset lyser i ögonen

Jag tänker återkomma i nästa inlägg med information kring vad jag fotade med för utrustning och hur jag försökte lösa det knepiga ljuset i den nedsläckta ishallen. Om jag lyckats och huruvida mina simpla inställningar hjälper någon annan kan givetvis ifrågasättas.

Ljusriggen ovanför ringen behövde bemästras fotografiskt

Detta inlägg avrundas med två saker som jag ifrågasätter med boxningsarrangemanget. Först och främst undrar jag varför så många måste ha i sig stora mängder alkohol när de ska konsumera sport. Det är inte unikt inom boxningen men jag förundrar mig över att man betalar dyra pengar för att komma in och sedan är man inte i skick nog att se sporten som utövas. Obegripligt. Det andra är varför boxningen och även t.ex. motorsporten cementerar en stenålderssyn på kvinnor. Vad är grejen? Förhoppningsvis växer den kvinnliga boxningen och då lär denna dumhet försvinna. Och hör sen!!

Det är inte denna tjejs fel men vad är detta för kvinnosyn egentligen? Kom igen nu boxningssporten!

Slut på del 1. Mer om fototeknik och Erik Skoglund i del 2 som dyker upp här i bloggen om några dagar.

2 kommentarer:

  1. Sådärja, Lasse goes boxing!
    Intressant att se lite runt en "riktig" boxningstävling. Min enda kontakt med sporten är den "gala" som jag bevittnade och fotade i gamla sporthallen för ett par år sedan. Inte alls lika roligt ljus eller show runtom men ändå. Det största minnet är blodstänket stort som en femkrona jag fick på armen när jag stod precis bredvid ringside... Splash!
    Ser fram emot Eriks matchbilder även om jag vet hur det slutade... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joel Marklund (Bildbyrån) var tydligen vid ringside och fotade i lördags. Hans bild han lagt ut på Instagram är bara så grymt bra. Där snackar vi sportfotografi på hög nivå.

      SN hade en uppställning som bestod av de flesta av sportreportrarna samt fotograferna vilket gav dem möjlighet att täcka in allt som hände, åtminstone i ringen.

      Jag hade förutsett saliv och blod men kunde lägga undan sydvästen i ett tidigt skede när jag inte skulle hamna vid ringen... ;-) Nu fick jag möjligheten att fota med det häftiga ljuset som rådde i hallen, framförallt ljussättningen i riggen över ringen, och det var en cool fotomöjlighet.

      Jag kommer aldrig att glömma vrålet från över 5000 åskådare när Erik kom in till ringen. Vilket känsla. Omöjlig att fånga med stillbilder, i alla fall för mig.

      Radera