tisdag 1 september 2015

Månadens bild: September

September är en i många stycken helt fantastisk månad. Sommaren hets har lagt sig men det finns fortfarande liv och värme kvar. Nattetid blir det dock kallare och temperaturskillnaderna gör att dimma uppträder regelbundet. Till glädje för den som gillar att fotografera. Även om naturen ännu inte ikläder sig höstens rödtonade och behagliga toner så bjuder den på mindre klorofyll och mer dämpade färgskalor. En månad att promenera i, en månad att andas i.

Den utvalda bilden är tagen den 25/9 2014. Förutom ett landskap som stämmer in på mina ord i föregående stycke så är den stora flocken tranor dominerande i bilden. Redan nu i skiftet mellan augusti och september har de åter börjat göra sig påminda. För oss Stigtomta-bor blir det intressant när de samlar sig intill närliggande sjösystem och då är det framförallt Yngaren och allra mest närliggande Hallbosjön jag tänker på. Jag var orsaken till att tranorna tog till vingarna för ett år sedan när bilden togs. Trots försiktighet misslyckades jag med mitt smygande och hela flocken steg till väders ackompanjerad av trumpetandet dessa fåglar är kapabla till.

Tranor på väg mellan Åsby, Brink och Hallbosjön i september 2014


Jag hade tagit en promenad längst en liten väg ut bakom Åsby mot Brink med ett majsfält som skyddande ridå mellan mig och den kvällsvilande samlingen av tranor. Landskapet som ligger mellan mig och solnedgången är fantastiskt vackert (men sedan någon månad inte längre tillgänglig för någon annan än de boende vid gården). Bilden är tagen med en konstig landskapsfoto-glugg, nämligen mitt 135 mm-objektiv, som är ett snävt objektiv för landskap men inte tillräckligt långt som teleobjektiv för fågelfoto. Objektivet satt på min 5D Mark II.

ISO 400, f/7.1, 1/1250 s.

2 kommentarer:

  1. Tranorna har landat vid Hornborgasjön nu. De har blandat sig med gässen på ett sätt som jag inte sett förut, men det kanske bara är en tillfällighet. Men att hösten är här är ju ingen sorg, det är årstidernas gång och som du skriver - en tid att andas. Underbart med den klara höga luften.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får bita ihop under helgen. Upp till 30 mm regn utlovade... Dock har de senaste två mornarna bjudit på dimma och en fint landskap att åka genom till jobbet. Alltid något. Än finns tid för varma dagar och möjlighet till fin utomhusvistelse. Det tar vi vara på! :-)

      Radera