lördag 1 oktober 2016

Månadens bild: Oktober 2016

Den 3:e oktober 2015 åkte jag ner till Nävekvarn i syfte att bevaka en fotbollsmatch i damernas division 5. Det var en hängmatch som skulle spelas där framförallt Nävekvarns GoIF:s för säsongen nystartade damlag tilldrog sig mitt intresse. Av denna match blev det intet... Det visade sig att den var inställd sedan kvällen innan då motståndarna meddelat att de inte fick ihop något lag. Tja, en inte helt unik situation att det sedan inte kommuniceras ut till allmänheten via t.ex. hemsidor. Man bryr sig inte och tänker inte på att det faktiskt kan finnas andra intressenter utanför det egna laget.

Jag åker inte flera mil i onödan utan valde att ta min sportfotoutrustning ner till hamnområdet i Nävekvarn. Där har jag varit ett antal gånger tidigare och mina steg styrde mig ut över gångbron mot Skäret. Vackert och intressant som alltid.

Ålkråka i sundet mellan fastland och Skäret utanför Nävekvarn

Ålkråkan, eller storskarven som är ett mer korrekt namn, är en illa ansedd fågel som lagt beslag på allt större territorier längst vår kuststräcka. Den sägs vara en allt för skicklig och effektiv fiskfångare men är också en skogsdödare av rang. Deras spillning kring de bon de har i träden dödar allt levande i närheten. Jag kan ändå tycka att det är en riktigt häftig fågel. Deras flykt tätt över vågtopparna och deras sätt att torka fjäderdräkten efter några dyk är speciella kännetecken.

Bilden är tagen med min Canon 1D Mark III och objektivet Canon EF 300 mm f/2.8 IS. Det satt dessutom en telekonverter (Canons 1,4 III) mellan kamerahus och objektiv vilket ger 420 mm brännvidd. ISO 200, bländare f/5.6 och slutartid 1/500 s.

Nu återstår att se om årets oktober kompenseras för den regnbrist som varit gällande sedan början av sommaren. Vill det sig illa kommer det att regna hela månaden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar