lördag 8 oktober 2016

Oktoberbröllop

Det må vara en smula udda med bröllop en fredag men det fanns rutiga skäl och randiga orsaker till att det unga bröllopsparet ville ha det så. Den 7:e oktober är ett datum de sätter stor vikt vid och då ska givetvis vigseln förrättas på den dagen.

Vigselringarna kom fram till bröllopsbilderna två timmar innan vigseln

Jag ska inte berätta om tilldragelsen som sådan, det är inte min sak. Jag kan däremot bjuda på en sneak peak på bildmaterialet och lägga några ord i textform om det fotografiska uppdraget. Detta är ju trots allt en fotoblogg.

Sminkning av bruden var första aktiviteten under fredagen

Jag tillfrågades redan i våras om jag ville åta mig att fotografera bröllopet. Uppdraget, om det någonsin var frivilligt, accepterades och en semesteransökan lämnades in. Här handlade det om att gå all in och det skulle fotograferas från morgon till sen kväll.

Brudens hår skulle fixas till framför min kamera

Jag förberedde mig på några olika sätt. Tittade på bröllopsbilder för första gången i livet. Tänkte till kring utrustningen som krävdes. För några veckor sedan satte jag mig ner med brud och brudgum för att få grepp om förväntningar, schema och andra praktiska detaljer.

Bruden kläddes under vissa vedermödor

Jag plockade ner grejor i stora kameraryggsäcken och hade dessutom hela skuffen i bilen full med grejor. Mängden utrustning styrdes av att det under bröllopsfesten skulle finnas en fotohörna dit de drygt hundra gästerna kunde söka sig för att bli avbildade (med diverse attiraljer som t.ex. tavelramar, pappmustascher m.m.)

Efter lunch begav vi oss till Vallarna vid Nyköpings Hus (där uppenbarligen kaninerna härjar)

Jag fotade med en lånad Canon 5D Mark III samt min 1D Mark IV. Mingelbilderna och fotohörnan krävde blixtar i någon form men i övrigt var det naturligt ljus som gällde. Jag hade med mig grejor för att kunna slå på blixtljus även för de traditionella bröllopsbilderna men vädret var tacksamt och jag bedömde att jag kunde slippa det omaket.

Vi tog en sväng in på borggården vid Nyköpings Hus

Mycket fotograferade jag med fast optik och då var det 50 mm, 85 mm och 135 mm som gällde. Kvällens mingelbilder fotade jag med mitt 24-70-zoom, i fotohörnan stod ett stativ där kameran hade mitt 17-40-objektiv (det var trångt och korta avstånd som gällde). Ett objektiv som kom fram under bröllopsfotograferingen var det nyinskaffade 70-200 mm-objektivet. Vilket glugg! Färgerna, kontrasten och skärpan. Oj oj.

Bruden på väg mellan de platser vid Nyköpings Hus som jag rekat i förväg

Så här efteråt kan jag känna mig ganska nöjd med framförallt utomhusbilderna. De framstår givetvis som helt brusfria och härliga i färgerna, något som ju av förklarliga skäl inte går att åstadkomma i inomhusmiljö med befintligt ljus. Jag har sållat bort några oskarpa och allmänt misslyckade bilder men har kvar att redigera 627 bilder. Vissa bilder ska få mer kärlek än andra, givetvis.

Lite hastigt påkommen klichébild på brudbuketten med vigselringarna i en av rosorna

Jag vill gärna släppa ifrån mig ett material med ett urval av bilder som får extra ansträngningar i bildredigeringen. Och några bara måste få konverteras till svartvitt, jag ska bara bestämma mig för vilka rutor som gör sig bäst på det sättet. Ett höstbröllop ska inte fuskas bort med försök att låtsas att det är sommar och jag är nöjd med höstfärgerna som tittar fram i många av bröllopsbilderna vi tog. De kan jag ju inte gärna konvertera till gråskalornas värld...

Bordsdukningen på Hjorten (Träffen i Nyköping)

För första gången i mitt liv har jag ställt in kamerorna på tyst läge. När vigseln förrättades var jag tvungen att försöka vara diskret i så stor utsträckning som möjligt och då är det bra om inte kamerorna låter klatschonk så fort en bild tas.

Såpbubblor mot brudparet efter avklarad ceremoni

Jag har lärt mig massor på denna fotografering. Samtidigt är jag rädd för att jag behöver lära mig ytterligare några saker innan detta äventyr är över. Hur ska lämpligen bröllopsbilderna redigeras? Hur som helst har det varit ett skitroligt uppdrag och en utmaning där jag fått gå utanför den egna komfortzonen.

Bröllopstårtan med avancerad ställning i olika etage

Jag har ett drygt arbete med bilderna framför mig. Just denna dag är jag något för trött för att ta ett rejält tag i uppgiften. Klockan blev sent, sent innan vi städat ur lokalen hjälpligt och då spelar det ingen roll om alla glas för egen del innehöll vatten under bröllopsfesten. :-)

Med tillåtelse från brudparet kanske några fler bilder kommer att visas från detta tillfälle. Det får bli en senare fråga.

5 kommentarer:

  1. För tre år sedan fick jag chansen att föreviga ett bröllop mellan två unga personer i min bekantskapskrets, ända från förberedelserna till den avslutande festen. Kul och intressant.

    Det enda negativa var att jag missade mycket av själva akten och det runt omkring, när jag hade fullt fokus på kameran och de rätta inställningarna och inte minst rädslan över att de unga tu inte skulle bli nöjda med bilderna.

    Det blev dock en hel del lovord och en oförglömlig dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att någon delar min nyvunna erfarenhet. Jag kan lova att anspänningen inför detta uppdrag var påtaglig. Däremot var jag lugn och trygg under fotograferingen oavsett miljö. (Jag har under åren fotat i de flesta av de jämförbara miljöerna och situationerna vad gäller ljus eller snarare bristen på ljus.)

      När jag för en gångs skull fick vara med på ett bröllop, säkert 25 år sedan senaste gången, så var det lite småtrist att jobba genom hela kvällen istället för att dansa och svira tillsammans med övriga gäster. Nu mingelfotade jag istället och fotade folk i den fotohörna som gjorts i ordning.

      Jag hoppas att de drygt 500 levererade bilderna lever upp till brudparets förväntningar. De har annat att tänka på just nu men jag får nog feedback så småningom.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Låter som du hade in kul och intressant start som bröllopsfotograf. Kul bild på brudens snygga frisyr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåväl, någon bröllopsfotograf lär jag inte bli. I alla fall om det är 25 år mellan de vigslar jag bevittnar. Det var kul att testa och jag konstaterar att jag har grejor som löser uppgiften i alla fall. Tyvärr blir jag allt mer tveksam till mitt 50 mm f/1.4-objektiv som jag inte tycker håller nivån genom hela registret.

      Radera