söndag 5 februari 2017

Bäversafari i Stigtomta

Mycket ska man vara med om. Jag hade aldrig någonsin kunnat föreställa mig att jag skulle gå på bäversafari hemma i Stigtomta. Men det är sedan idag ett faktum och jag har bildbevis.

På vägen söderut mot Jönåker vid 70-skylten på höger sida finns bäverbevisen
I trädridån som kantar "skitdiket" har bävern tydligt markerat var den håller till
Bäverhyddan sedd från landsvägen mot Jönåker
En omisskännlig bäverhydda i kanten av Stigtomta

Grannar har påtalat för mig att de sett spåren av bäver i den bruna och trögflytande bäcken. Det krävdes ingen större ansträngning att upptäcka varken de fällda träden eller hyddan när jag och en av döttrarna gav oss ut på spaning under söndagen.

Asp är smaskens för en bäver


En bäver är onekligen energisk och flitig när den förser sig med föda

Vid besök i bl.a. Dalarna har jag alltid fascinerats av bäverspåren längst de vattendrag där jag fiskat. Vid ett tillfälle har jag stått utvadad i en älv och sett en bäver sakta komma emot mig innan den blev rädd och dök. Under senare tid vet vi att det finns bäver i bl.a. Nyköpingsån och åtskilliga är väl de Nyköpingsbor som stött på någon orädd bäver på parkeringar eller längst åpromenaden. Nu har även vi Stigtomtabor den möjligheten.




Frågan är väl bara om jag kan smyga mig fram och verkligen få chansen att se bävern vid sin hydda. Den har onekligen valt ett ganska öppet tillhåll där det passerar bilar ideligen. Nu lär dessutom fler ägna sig åt bäversafari så trängseln vid hyddan i skitdiket lär vara påtaglig. :-)

4 kommentarer:

  1. Har haft många bäversafaris i området kring Hållet-Marieberg. Spåren är många, jag vet att de finns där, men har aldrig sett någon...

    ...inte förrän jag tidigt en morgon gick till jobbet och sprang på en intill Bryggeriområdet i centrala Nyköping.

    Tur jag hade kameran med mig den här dagen, fast tanken var att efter jobbet ta en sväng till hamnen för att ta lite bilder.

    Det handlar uppenbart om tur och slump.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir onekligen en mycket intressantare berättelse för de som stött ihop med de skygga bävrarna inne i stadskärnan. Om jag någonsin får syn på Stigtomta-bävern är ju inte det mycket till iakttagelse i jämförelse med en stads-bäver. :-) Och jag räknar inte med att ha samma tur om jag stöter ihop med "vår" bäver, då lär kameran garanterat ligga kvar hemma.

      Radera
  2. Nu känner jag mig som hemma. Gott om spår av bäverarbete runt om i Haninge men jag har aldrig sett djuret på riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa gnagare verkar ha utökat sitt habitat ganska kraftigt. Placeringen av hyddan vid landsvägen känns lite framfusigt i aktuellt fall. Vi får hoppas att både du och jag slutligen får se någon av bävrarna som bevisligen tycks finnas i vår närhet.

      Radera