lördag 25 februari 2017

Motivjakt i bakslagslandskapet

Även om det är februari kände nog fler än jag att det var ett rejält bakslag när onsdagen bjöd på snöoväder och vinterelände. Därefter har det blivit kallt vilket innebär ishalkigt och knaggligt underlag på vägar och trottoarer. Inte ens snödropparna utanför farstukvisten tycker att det är särskilt muntert att få ett vitt snötäcke som mantel.

Snödropparna kämpar vidare

I skrivande stund är det lördagskväll och för första gången på drygt två veckor känner jag att jag är ifatt. Det har varit ett par större idrottsevenemang som tagit mycket av min tid, framförallt under helgerna, och plötsligt fick jag en stund över under lördagseftermiddagen och det gjorde underverk. Mina bilder under den halvtimmeslånga promenaden var dock inte några underverk...

En plöjd majsåker är väl vacker...? ;-)

Lördagsförmiddagen badade i solsken. Jodå, då var jag inomhus och bedrev fotbollsträning med flicklaget. När jag väl tog mig tid att gå utomhus hittade solen några molnslöjor som den nödvändigtvis var tvungen att gömma sig bakom. Man kan inte få allt.

Den ofta fotograferade vägen upp mot Prästgården


En tanke som fastande för ett ögonblick i mitt huvud var att jag efter några år av intensivt fotograferande ser bilder framför mig på ett helt annat sätt än när jag köpte min första digitala systemkamera år 2009. Vid det här laget har jag "fotat av mig" och vet förhoppningsvis lite bättre vad som fungerar och inte fungerar.

Solen bryter igenom bakom trädens siluetter

Nu för tiden är jag mer på jakt efter vinklar och ljus. Framförallt när jag är i bekant terräng där jag gått många gånger. Jag hoppas innerligt att min nyfikenhet består och att utvecklingen fortsätter. Fullärd finns det nog ingen som är men drivkraften att bli säkrare och tryggare i fotograferingen vill jag bibehålla.

Ponny i en av Åsbys hagar

Dagens promenadsällskap blev min Canon 5D mark II och mitt kära gamla macro-objektiv. 100 mm brännvidd var tyvärr inte tillräckligt till de tre bilder som kommer här nedan men när hästarna var så ystra och busiga fick jag ta vad jag hade i händerna och beskära ganska kraftigt i efterbehandlignen.





Jag gick vidare bakom Åsbys lada och kom till den lilla gångbro de gjort i ordning för att torrskodd komma över "skitdiket". De senaste dagarnas dagsmeja med svinkalla nätter hade satt sina spår i det trögflytande vattnet.

Isformationer

Nu tar jag kväller. :-)

4 kommentarer:

  1. Våren verkar avlägsen, men det inger hopp när man ser vårblommor titta fram under snön och bakom sörjiga dikeskanter.

    Fin bild på snödropparna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tidiga växterna är både strävsamma och tuffa. Att de nödvändigtvis måste kämpa sig upp i minusgrader, snö och elände är på sätt och visst både dumt och beundransvärt. ;-)

      Radera
  2. Gillar bilden med luckan vid stallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, den bilden ansträngde jag mig lite extra för. Stannade upp ovanligt länge för att hitta rätt position, rätt komposition och rätt bakgrund.

      Radera