lördag 4 februari 2017

Trädgårdsfåglarnas Rolls Royce

Det sägs att årets fågelräkning resulterat i en rekordstor ökning av sidensvansar. Den milda vintern är säkert en orsak, Under åren har jag då och då sett en flock av dessa ytterst vackra fåglar inne i Stigtomta bland villaträdgårdarna. I stort sett alltid med fel objektiv på kameran. Även i dag upplevde jag denna frustrerande iakttagelse. Redan ett hundratal meter från mitt hem hörde jag det pipiga lätet som kännetecknar sidensvansarna. När jag rundade grannens granhäck satt de och åt av fallfrukten. De fåglar som var mätta satt högt upp i angränsande träd.

På uppfarten sitter en sidansvans medan ett flertal gömmer sig i gräset under äppelträdet

Med 24-70 mm normalzoom-objektivet var det ingen idé att försöka sig på något fågelfotograferande. Jag tog min runda i Stigtomta innan jag passerade grannens tomt ännu en gång. Flocken med sidensvansar satt kvar så jag bestämde mig för att gå in och hämta mitt 300 mm-objektiv för att smyga mig på flocken ytterligare en gång.

Sidensvansar i Stigtomta
Nog är de vackra att titta på (men inte lika fina att höra)

Ett par bilder hann det bli innan jag gjorde en oförsiktig rörelse och hela flcoken gav sig iväg. Tyvärr. Jag vände hemåt och knäppte några fåglar i det egna plommonträdet. Talgoxar är en av de allra vanligaste besökarna vid fågelbordet men även steglitsarna, de färgranna, gör regelbundna matsök hemma bland solrosfröna.

Talgoxen avvaktar och är säkert lite sur för att jag står lite för nära
Suddmes
Steglitsen står inte långt från sidensvansen vad gäller färgprakt

Jag återkommer med ett blogginlägg från min rundvandring i byn. Skolbygget fick mitt största intresse men även några andra byggnader som på ett eller annat sätt sätter sin prägel på Stigtomta.

4 kommentarer:

  1. Sidensvansarna är så vackra och du fick ett par riktigt välkomponerade och fina bilder på dem. Där jag bor i skogskanten finns inga sidensvansar, en steglits kan komma fram någon gång men det är väldig sällsynt. Fast med katt i trädgården får man väl vara glad att det kommer några fåglar över huvud taget? :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grannskapets katter är så många så de borde kunna göra rent hus på varenda småfågel. Nu verkar det dock som om endast en av grannkatterna är allvarligt intresserad av fåglarna och den klarar inte av utrotningen på egen hand... ;-)
      Denna vinter har det varit tunnsått med fåglar vid mitt eget fågelbord. Kanske behöver det vara ännu kärvare väder för att de ska välja att äta av det jag bjuder. Hur som helst är jag glad över mötet med sidensvansarna idag, det kan jag leva på ett tag.

      Radera
  2. Favoritfåglar som aldrig vill vara med på bild men du lyckades få ett par fina bilder här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var värt att gå in och hämta en annan kamerautrustning för att få de bilderna. Promenaden blev kanske 100 meter extra... :-)

      Radera