tisdag 7 februari 2017

Rundvandring i Stigtomta

I det fortsatt gråmulna vintervädret tog jag en runda hemma på gatorna i Stigtomta under lördagen. De flesta promenader brukar jag annars företa utanför byns villagator. Dagens blogginlägg innehåller bilder vars enda syfte är att dokumentera. Här finns inga försök till konstnärliga tolkningar eller andra utsvävningar. Stigtomta en gråmulen lördag i början av februari år 2017, rätt och slätt.

Stigtomta djurklinik med den gamla cementvarufabriken i bakgrunden

Stigtomtas djurklinik startades av Christina Bonnier och den är numera öppen ett par dagar i veckan. I bakgrunden ses den gamla cementvarufabrikens torn och fastigheten ägs numera av Bil & Traktorservice i Stigtomta.

Cementvarufabriken i Stigtomta
Grindarna in till Bil & Traktorservice
Baksidan av Bil & Traktorservice där bl.a. kontorsingången syns på sidan av fastigheten

Bil & Traktorservice har funnits i Stigtomta sedan 1972. Snart är deras historia till ända i byn då de är i färd med att bygga nytt inne i Nyköping (på Idbäcken bredvid Konservkompaniets gamla lokaler). En av få större arbetsgivare i Stigtomta försvinner vilket känns lite trist, men utveckling och förändring ligger väl i varje företags gener skulle jag tro.

Jag lämnade vårt industriområde och fortsatte mot skolan. Det är inte länge sedan jag var där och fotograferade den temporära paviljongen som ska fungera som skolbyggnad under den tid som Stigtomta Skola både ska rivas och återuppbyggas. Ett stort och spännande byggprojekt!

Skyltningen vid skolan har varit spännande denna vinter
Stigtomta IF:s gamla grusplan är numera delvis asfalterad och ska bli skolgård
Nya och fina bord står redo att placeras ut på skolgården när allt är helt färdigt
Vid den bortre kortsidan av grusplanen utnyttjas den gamla högen med grus som grund för en lekplats
Här växte mest nässlor när jag senast letade efter bortsparkade fotbollar
Säkerhet framför allt (eller om det är för att hindra vildsvinen att komma in på skolgården)
Stigtomta IP är närmaste granne till den temporära skolan. Bygdens sista snö ligger i skugghörnet.

Jag blev faktiskt lite glad när jag såg hur bra det verkar bli vid den tillfälliga skolan. Paviljonen (jag har lovat att inte kalla den barack...) tornar upp sig med sin längd och sina dubbla våningsplan. Det kommer så småningom att vara möblerat i alla klassrummen, så vitt jag kunde se genom bottenvåningens fönster var det ännu inte riktigt klart.

Jag snirklade mig vidare längst byns gator och gångvägar. I korsningen av Bärbovägen och Nykyrkavägen (som Katrineholmsvägen, 52:an, heter genom Stigtomta) finns bl.a. vår bensinstation. Den kan du skymta i bakgrunden på nästa bild som jag tagit i hörnet på en tomt med ett intressant hus.

Uthus och boningshus vid Nykyrkavägen 24
Om jag förstår det hela rätt heter huset Lovisadal 

Jag korsade Bärbovägen och hamnade där en gång växthusen tillhörande Jönssons Trädgårdshandel stod. Nu återstår endast fundament och några omsorgsfullt skötta odlingsytor. Visst hann jag handla åtskilliga gånger av trädgårdsmästarna innan de stängde ner sin verksamhet i november 2001.

Resterna av Jönssons eller mer korrekt Sandviks Handelsträdgård

En annan byggnad som nu tycks stå helt tom och oanvänd är Skogsbackens Förskola. När vår förstfödde var gammal nog att börja på förskolan, runt slutet av 1994, var uppenbarligen den stora 03-årskullen i bl.a. Stigtomta en stor överraskning för de styrande i kommunen. Med panik tvingades vi planera för att skjutsa in vår minsting till Nyköping och någon av förskolorna där. Man trollade i sista sekund fram en ledig lokal och Skogsbacken blev valet. Jag minns med glädje all fantastisk personal på förskolan och en fullständigt bindgalen busschaufför som stormade in vid ett Luciafirande och bad de som parkerat på bussens vändplats att fara ända åt h-vete. (Men först skulle bilarna flyttas...)

Det som en gång varit Skogsbackens Förskola i Stigtomta

Till slut ledde promenaden mig hemåt och till en av de mest spännande fastigheterna vi har kvar i Stigtomta. I korsningen av Fabriksvägen och Frubäcksvägen ligger Rogsmo. Där har funnits en handelsverksamhet som startade under de första åren av 1870-talet. Diverseaffären gick som på räls när nuvarande TGOJ-banan byggdes och rallarna behövde proviantera. Så småningom styrdes verksamheten om till bl.a. diversehandel och framförallt spannmålshandel. Läs gärna i dokumentet jag länkar till HÄR från sidan 5 och framåt.

Rogsmo i Stigtomta

Jag är sedan ett par år passiv (extremt passiv) medlem i Stigtomtaortens Hembygdsförening. Jag måste verkligen lyfta på hatten för det arbete som medlemmarna lagt ner på att dokumentera byggnadernas historia och som de sedan lagt ut på nätet på sin hemsida. Titta gärna i länkarna som de presenterar på denna sida>>>

När jag läser dokumenten om en svunnen tid inser jag hur mycket som hänt och vilken betydelse Stigtomta haft för många, många människor. Fragment av historian har jag hört förut men det finns mycket mer att lära. För mig personligen innebär det att jag utan problem kan hitta fler fastigheter och platser runt byn som förtjänar en bild eller två. Dokumentationen i nutid är lätt att med hjälp av den digitala tekniken men frågan är om dessa bilder kommer att bevaras med samma omsorg som de gamla svartvita fotografierna.

Tack för intresset!

3 kommentarer:

  1. Spännande odyssé i en ort man annars bara blåser igenom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mer än en bensinmack och en ICA-affär i Stigtomta. Skrapar man på ytan så finner man en intressant historia och bygd. Även om det inte är Tystberga ;-)

      Radera
  2. jag har bott här hela mitt liv, och det är roligt se stigtomta i ett nytt ljus.

    SvaraRadera