fredag 7 april 2017

Alvas träningsmatch i Oxelösund

Jag var tvungen att smita lite tidigare från jobbet på fredagen för att hinna med uppdraget som chaufför när yngsta dottern Alva och hennes kompisar i Stigtomta IF:s F05 skulle spela träningsmatch. En ganska lyxig tillvaro att "bara" följa med som förälder. Vis av erfarenhet plockade jag även med mig kameraryggsäcken eftersom Ramdalens IP ligger perfekt för de sista solstrålarna i skymningen.

Månen visade sig på kuststadens himmel under träningsmatchen

Jag har varit på Ramdalens fina idrottsplats alldeles för sällan egentligen. Min äldsta dotters fotbollslag hade ett jämnårigt motståndarlag i Oxelösund under de första åren av det nya millenniet. Jag har gjort några fotbollsbevakningar för bloggarna jag har eller har haft (Nyköpings Damfotboll och Fotbollslasses Perspektiv hos Lokalsporten). Tyvärr finns inget damlag i Oxelösunds IK sedan en tid tillbaka.

De där oxelösundsborna är ena skräniga rackare
Och de driver fram i en stor flock
Den som är lite annorlunda får vara för sig själv (strandskata över mitt huvud)

Det är alltid trivsamt att komma till grannorten även om det titt som tätt är satans så kallt. ;Man ser också ångmolnen stiga upp mot himlen från det närliggande järnverket. Oxelösunds ansikten är flera men denna gång stannar mina observationer runt idrottsplatsen.



Tjejerna i Alvas lag gjorde sin första utomhusmatch för säsongen och dessutom sin allra första 9-mannamatch. Det kan vara lite knepigt när man inte är van. Dessutom är konstgräs ett underlag som vi i Stigtomta inte är bekväma med så även det måste bemästras.

Alva bakom en motståndare från Oxelösunds IK

Tjejerna spelade 2-2 i träningsmatchen och får nu vända hemåt och slipa på både stora och små saker tills seriepremiären går av stapeln i slutet av april. Och jag får försöka se till att bevaka t.ex. OIK:s division 4-herrar någon gång under säsongen eftersom jag gillar Ramdalens IP.

Jag passade på att utnyttja kvällssolen i de allra sista bilderna från träningsmatchen
En glipa i molnen gjorde att solen lyckades titta fram
Lagen tackar varandra för god match

Som resesällskap under fredagskvällen hade jag även näst yngsta dottern Lovisa. Hon och jag gick runt planen under matchen och analyserade ett och annat utifrån våra erfarenheter av bl.a. spelet som Stigtomta IF F02-04 presterar.

Lovisa på väg i full rulle mot mig


Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar