måndag 24 april 2017

Oförtjänt flyt

Dagarna efter påskhelgen blev fyllda av flera händelser på varandra som inte är bra för den janssonska ödmjukheten. Jag hamnade plötsligt i en alldeles förskräckligt påtaglig fotografisk medvind. Något jag inte riktigt tycker att jag förtjänar. Det finns så många extremt duktiga och kreativa fotografer på allt från hobby- till proffsnivå där ute som troligtvis gjort avsevärt bättre ifrån sig som borde fått synas istället för mig. Men tur kan vara ganska trivsamt att ha som sällskap som omväxling emellanåt.

Det hela började under onsdagen då jag fick ett SMS från ishockeyklubben Gripen HC:s ordförande Magnus Eriksson. Han hade blivit kontaktad av Aftonbladets sportavdelning för ett reportage i Sportbladet om Gripens raketresa genom divisionerna. Magnus behövde veta om det var okej för mig att han skickat några bilder som jag tagit under säsongen för att illustrera det Sportbladet skulle skriva. Naturligtvis var jag positiv till detta. Ovetandes om vilka bilder Magnus hade valt ut tittade jag på Aftonbladets webbupplaga under onsdagskvällen. Artikeln om Gripens HC var en låst artikel så jag kunde endast se ingångsbilden. Det blev cool. Ännu bättre blev det när jag under torsdagen köpte papperstidningen och slog upp bilagan Sportbladets mittuppslag. Gripen hade hela uppslaget med mycket text samt flera av mina bilder. Huvudbilden var maffigt stor.  Ruskigt kul för Gripen och jag som fotograf kände att jag hjälpt dem en smula med uppmärksamheten i detta rikssammanhang.

Uppställd bild med Gripen HC:s ordförande Magnus Eriksson i mitten

Bilden på några utvalda spelare samt Magnus togs i slutet av september 2016 då jag hjälpte dem med bilder till säsongens olika trycksaker (rollups, matchprogram m.m.) Att Magnus ställde sig i mitten på denna bild var enbart för att ha något att sikta på eftersom vår gemensamma tanke var att redigera in valfria spelare på denna plats. Detta blev huvudbilden i Aftonbladets publicering.

Under torsdagskvällen hörde en lokal fotbollsspelare av sig till mig och frågade om jag kunde hjälpa honom med en bild till en artikel som lokaltidningen Södermanlands Nyheter skulle göra om Råby-Rönö IF. Jimmi Andersson fick representera laget som efter avancemanget från division 6 till division 5 blivit traktens poplag. Jag fotade ett par av deras matcher ifjol och Jimmi kom på att det fanns en bild på honom vilket tydligen hörde till ovanligheterna. Självklart gav jag honom bilden. Tidningen hörde av sig innan publicering bara för att dubbelkolla med mig att jag var medveten om att de skulle använda bilden.

Jimmi Andersson i Råby-Rönö IF när de på bortaplan mötte Hargs BK U i början av augusti 2016

I fredagsupplagan av Södermanlands Nyheter och på webben i flera dagar har denna bild fått stort utrymme för att illustrera artikeln om den lokala fotbollens premiärhelg samt Råbys framgångsvåg. Cool.

Senare under torsdagskvällen loggade jag in på Fotosidan. Det är inte jätteofta jag loggar in på siten, däremot brukar jag titta till hemsidan flera gånger om dagen. Denna kväll konstaterade jag att mars-tävlingen i Sportfoto-gruppen var avgjord och att jag råkat få flest röster på mitt inskickade bidrag. Tänk så det kan gå.

Adam Thim i Gripens HC luftdribblar i mötet mot Linden i Rosvallas stora ishall

Medgångsdagarna i min fotografiska bubbla avslutades med att jag under fredagens sena eftermiddag fick möjlighet att fotografera Pia Sundhage. Hon är förbundskapten i svenska damfotbollslandslaget och tillhör skaran av väldigt få idoler som jag håller mig med. Pia var på Rosvalla i Nyköping för att genomföra en öppen träning med IFK Nyköpings två damlag. Denna typ av deltagande brukar Pia inte ha tid med utan säger i regel nej. Olle Zakrisson som fixade detta arrangemang måste ha en gudomligt sänd övertalningsförmåga. Jag kan i alla fall stoltsera med ett helt gäng bilder på Pia Sundhage och har hittills aldrig fått så stor respons på något jag publicerat i sociala medier som efter detta tillfälle. Jag skrev även om Pias besök på Lokalsporten.

Pia Sundhage i Nyköping under fredagseftermiddagen. Vilken grej!

För att behålla båda fötterna på jorden åkte jag under helgen iväg med fotbollstjejerna i Stigtomta IF:s F02-04 för att genomföra ett träningsläger i två dagar. Vi tillbringade helgen i Strångsjö som ligger utanför Katrineholm och där var man långt från allt och alla. Ett sätt att inte drabbas av allt för svår hybris... Några bilder från träningslägret kommer i ett blogginlägg när jag smält alla intrycken.

Det fotografiska flytet jag upplevde under några intensiva dagar i slutet av april är hur som helst en trevlig bekräftelse och uppmuntrande ryggdunk. Noll kronor i intäkt men med ytterligare några ögonpar som sett några av mina bilder.

6 kommentarer:

  1. Hallå där Hybris Jansson! Allvarligt talat så är du förstås värd all uppmärksamhet. Mycket cool bild på hockeylaget. Jimmi ser ut att vara en väldigt fotogenisk fotbollsspelare. Luftdribbling låter svårt och gör sig också bra på bild. Pia plockade inte fram gitarren och körde ett par låtar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hockeylagsbilden blev oväntat intressant. När jag ursprungligen levererade den till klubben såg den inte riktigt ut som här ovan men när jag använde den till ett blogginlägg om klubben valde jag att mörka ner den i de övre delarna. Den senare versionen valde sedan klubben att skicka till Aftonbladet.

      Jimmy Andersson i Råby-Rönö IF har kännetecken man inte missar i första taget. Bilden är tagen vid mörkrets inbrott men ibland stör inte brus så vansinnigt mycket. Ett soft bakgrundsljus och bilden blev nog helt okej.

      Situationen ute i ishockeyrinken uppfattade jag inte när spelet pågick (annat än att jag riktade kameran mot tacklingen) och först när jag satt med bilderna vid datorn insåg jag att Adam Thim tydligen kunde "luftdribbla".

      Pia är känd för mycket men jag undrar om inte hennes sång och gitarrspel är något som kommer att bli ett epitet långt efter hennes aktiva gärningar. Rätt tufft eftersom hon inte skäms för att ta till dessa förmågor oavsett sammanhang. På Rosvallas konstgräs lät hon dock endast sina fotbollsinstruktioner höras.

      Radera
  2. Bara att gratulera. Härliga bilder och förtjänt beröm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, visst är det ganska cool med uppmärksamheten men i dagens bildflöde är allt så flyktigt och förgängligt på något sätt. Att se en av bilderna jag tagit på mittuppslaget i Sportbladet lär vara svårt att toppa och förmodligen "once in a lifetime". :-)

      Radera
  3. Härlig läsning och grymma bilder Lasse....riktigt kul! Mittuppslaget i Sportbladet slår ju min Plura-bild på nästan halvsida i DN's söndagsbilaga Kultur med hästlängder :) Blir uppriktigt glad för din skull Lasse, du är värd alla medgångar i världen. Ha det bäst! //André

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack André, det värmer! En bild på Plura smäller väldigt högt i min värld så där ligger vi nog lika ända fram till målsnöret :-)

      Radera