Torghandeln på Stora Torget i Nyköping är numera mestadels krimskrams och strunt |
Min vana trogen så kändes fotografering som ett bra tidsfördriv att ta till i denna situation. I fickorna vilade två kameror. Nej, inte mina systemkameror med utbytbar optik utan de två mobiltelefoner jag ständigt släpar på. När jag tog fram den ena av mobilerna för att ha som kamera insåg jag att det är på detta sätt alla fotograferar idag.
En titt ner mot Nyköpingsåns flöde |
Foto-entusiasterna skiljer sig från gemene man. De "nördiga" tvistar om Canon eller Nikon, Sony eller Fujifilm, spegelreflex eller spegellösa, crop eller fullformat, fokushastighet, skakningsoskärpa, dynamiskt omfång och filmning i 4K. Herr och fru Svensson, barnen och ungdomarna sliter fram sin mobiltelefon och tar bilden eller filmsnutten de vill ha. Utan krusiduller.
Hamnbassängen vid Nyköpingsåns utflöde |
Det är ju helt omöjligt att definiera vad som utgör en bra bild. De bättre mobiltelefonkamerorna levererar skärpa, färger och kontraster som räcker långt. Systemkameror med mer eller mindre dyr optik ger ännu bättre förutsättningar för tekniskt bra bilder. Men är en skarp och färgglad bild per automatik bra? Nej.
Trögseglat i Nyköpingsfjärdens lugna vatten |
Vi landar oftast i att bedöma motivet, och endast detta, när vi väljer om vi tycker en bild är bra eller inte. Är inte tekniken för usel i en bild bryr vi oss endast om vad den föreställer. En röd ros, gullig katt eller söt bebis är definitionen av en bra bild för många av oss. Kanske ett vinterlandskap på en bild som vi ser under sommarmånaderna eller vice versa, av någon konstig anledning.
En liten bro med Vattensportens Hus i bakgrunden |
Vi foto-nördar tar till alla knep vi kan hitta och klarar av att bemästra ur verktygslådan. Är inte motivet spektakulärt eller tillhör katt/bebis/ros-kategorin får vi jobba med tekniken. Kort skärpedjup är nog det mest uppenbara och kostsamma knepet vi tar till. Macro-objektiv som gör att vi kan ta riktigt närgångna bilder är ett annat knep. Filter och långa exponeringstider är ett tredje alternativ. Stora sensorer är ännu en väg att gå. Eller skitlånga och svindyra teleobjektiv.
Den enda av dagens bilder som jag spontant tyckte kunde funka i svartvitt |
Någonstans vill jag ändå påstå att en bild kan se ut hur som helst och ändå betraktas som bra i vissas ögon. Och usel i andras. Smaken är och förblir som baken, som tur är. För mig personligen är det lättare att få till mindre dåliga bilder med schysst utrustning. Allra viktigast är onekligen ljuset, och det krävs träning för att upptäcka, uppskatta och bemästra ljuset. Närvaro-känsla är en annan komponent som jag tycker hör till grundkomponenterna i bra bilder. Kompositionen är en tredje viktig del för duger-att-hänga-på-väggen-bilder.
Välbekant gubbe i sommartider |
Jag kan absolut inte påstå att mobiltelefonbilderna i detta inlägg är bra. Jag konstaterar att båda mobiltelefonerna är tillräckliga när det kommer till tekniken. Med lite bildredigering i Photoshop har bilderna piffats till ett snäpp ytterligare. Motiven är sisådär. Men utan mobiltelefonerna i fickan hade det inte blivit några bilder alls. Den kvarvarande frågan blir istället om verkligen alla bilder som tas av mig och många andra överhuvudtaget behöver och borde tas?
Bilderna i inlägget är tagna med en iPhone 7 Plus förutom den sista som fotats med en Huawei Honor 8.
Tänkvärt Lasse!
SvaraRaderaBenämningen bra bild låter jag gå till betraktarens ögon.
Själv tar jag väldigt sällan "seriösa" bilder med mobilen, trots att bildkvalitén i telefonerna har blivit bättre med åren. Det brukar ju vara först när man drar upp dom på stor skärm som bristerna brukar visa sig. Och just därför häller jag mig till systemar'n när jag tar de "seriösa" bilderna. Är ju skönt att veta att "just den där pangbilden" håller för stora förstoringar att hänga på vägg exempelvis.
Ha en fortsatt bra helg Lasse!
Och de allra flesta bilder ser skarpa och bra ut på mobiltelefonernas små skärmar (eller för den delen i systemkamerans display). Nog har man suckat av besvikelse några gånger när man tittat på "bra" bilder på liten skärm och sedan slagit upp dem i stor storlek på datorns 24-tummare.
RaderaJag vill dra det så långt att jag rynkar på näsan åt den tekniska kvalitén i bilderna från t.ex. entums-sensorerna. 4/3-sensorer har jag i ärlighetens namn knappt sett bilder från.
Nu hör det dock till saken att trots tveksam teknisk kvalité kan ju en bild vara bra, till och med riktigt bra. Kolla på de riktigt gamla svartvita fotona som de kända fotograferna lämnat efter sig som arv till eftervärlden. Där hade man verkligen blicken för berättandet och det kreativa skapandet trots att kamerorna var tekniskt bristfälliga.
Den gamla sanningen om att den bästa kameran (för stunden) är den man har med sig. Och i vissa fall är det endast mobiltelefonkameran. Bättre än inget. En systemkamera ger även mig mer råg i ryggen och större fotografiskt självförtroende (om det inte är min gamla Canon 50D med superzoomen 18-200 mm för det är så mediokra grejor att jag numera bävar för att se slutresultatet...)
Ja, jag ger heller inte mycket för de små sensorns i ex. smartphones.
SvaraRaderaMan kan grotta ner sig hur mycket som helst i detta ämne, och visst är vi överens om att det är bättre med en bild ur telefon, än ingen alls :)
Nog är det så, att systemar'n ger en större fotografiskt självförtroende, man har ju större kontroll över det blivande slutresultatet. Dynamiken i bilderna blir en helt annan. Gamla analoga bilder som de kända erkända fotograferna tagit, är ofta outstanding.
Jag fotar nästan aldrig med min smartphone. Känns som slöseri med tod, men så lämnar jag ju aldrig hemmet utan två systemkameror.
SvaraRaderaOm man är beredd att alltid ha med sig systemkamera så är ju bildinsamlingen med mobiltelefon inget att fundera över. Möjligtvis om man snabbt och smidigt vill få ut en bild i sociala medier, där är systemkameran osmidig (även om man har moderna kameror än vad jag har som alltså har inbyggd WiFi för överföring).
Radera