onsdag 20 mars 2013

Inuit-väder

För dig som sitter och tittar ut på solskenet utanför fönstret och funderar på hur fantastiskt skönt det måste vara ute kan jag bara skriva; glöm det. Nordanvinden är bottenfrusen och hittar man inte lä är man rökt.

Jag kämpade med vädrets makter men också med mitt hemska 18-200 mm-objektiv på morgonens promenad. Det är väldigt smidigt att klämma in ett så stort spann vad gäller brännvidd i ett och samma objektiv men det kan aldrig mäta sig med fasta brännvidder eller med dyrare zoomar som har ett mindre spann. Möjligtvis bra att ha med sig på resa när packningen måste vara lätt. Jag köpte det tillsammans med min första digitala systemkamera 2009, lyckligt ovetande om hur objektivet skulle leverera i bildkvalité. Eftersom jag har det kvar i fotoväskan måste det dammas av då och då...

Sångfågel i full fart på morgon-kvisten.
Jag tittade ut över vindpinade fält men höll mig i skogen denna morgon.

Jag snirklade mig förbi OK Hällens klubbstuga och hittade ett investeringsobjekt som kanske skulle kunna duga till sommarens familje-utflykter. Tänk vad mysigt att klämma in fyra barn och hustrun i denna bekvämlighetsanordning.

Myyyys.

Och för er som fortfarande inte förstått varför Saab gjorde konkurs:

Tunnor istället för hjul blev ingen succé.

Vårtecknen kom drastiskt av sig. Flyttfåglar vände, snön föll och kylan bet sig fast över oss. Men den allt varmare solen har ändå kunnat inspirera delar av naturen att göra det den ska enligt kalendern (och inte rådande väder.)

Vide.

Innan jag kom hem passerade jag det som i Stigtomta kallas Tängsta-området. Sophämtning idag. Villakvarterens gator fylls med soptunnor.

Soptunnekantade villakvarter i Tängsta.

Jag slänger även in en bild på en skata. Det är ena envisa och retsamma rackare men jag ska försöka fånga en flygande sådan vid tillfälle eftersom det också är en väldigt vacker fågel. Allra tydligast är det när man ser den blåmetallic-skimrande fjäderdräkten.

Tak-skata.

För er som längtar till sommarens sol och bad bjuder jag på en avslutande arkivbild från 2011. Mollösund längst ute på Orust är en pärla väl värd att återvända till.

Badplats vid Mollösund, 2011-07-29.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar