måndag 11 mars 2013

Once in a lifetime

Idag blir det gammal skåpmat som bildvisning. Bilderna är nästan ett helt dygn gamla! Det var så kallt i morse så jag iddes inte ta med någon kamera på promenaden och sedan hade jag några bilder från en aktivitet under söndags-eftermiddagen som ville ta vägen någonstans...

Jag tycker att det är riktigt kul att fotografera fotboll. Det är i stort sett endast damfotboll jag fotar men när det i höstas framkom att Nyköpings BIS herrars kommande gruppmotståndare i Svenska Cupen skulle bli bl.a. IFK Göteborgs föddes en idé och förhoppning hos mig att tillåtas fota det mötet. Nu var det dags och jag fick några dagar innan matchen svar från Nyköpings BIS att jag skulle ackrediteras. Egentligen passar det mig inte alls just nu, av olika skäl har jag inte energin och förmågan att gå för fullt, men detta var nog enda tillfället i mitt liv jag kommer att kunna fota mitt favoritlag alla kategorier.

Jag kommer att leverera ett 50-tal bilder till arrangören för att de ska kunna publicera dem enligt eget tycke (troligtvis väljer de ut några för sin egen hemsida eller för deras Facebook-sida.) Jag kommer själva att plocka ut ett 80-tal andra bilder som publiceras bland mina egna fotbollsbilder. Du hittar dessa bilder genom att klicka HÄR.

Jag har några vid-sidan-om-bilder från arrangemanget som jag visar upp här nedan. Vi var ganska många som fotograferade för glatta livet under matchen. Men de flesta närvarande gjorde detta som en del i sin försörjning, och det är en lyx för mig att kunna fota enbart för mitt eget höga nöjes skull i dessa sammanhang. Visst blir man lite avundsjuk på utrustningen som yrkesfotograferna oftast håller sig med, sportfotografering är en "materialsport" mer än något annat. Själv tager jag vad jag haver.

Begåvningsreserven hade varit framme natten till matchdag. Inte svårt att gissa vilka som vandaliserat!

IFK Göteborg värmer upp före match.

Fotograf från Bildbyrån på plats med jätte-objektivet och Jimmy Steen (ståendes.)

Lineup inför hemmapubliken. Ca 1400 åskådare stod ut i kylan!

Del av bortaklacken med ett par riktiga friskusar längst fram.

En del tyckte att "gratis är gott" och stod utanför staketet...

Mediavagnen med bl.a. SN:s sportredaktion som live-bevakade.

SN:s duktiga Jens Alvin fotade tillsammans med kollegan Fredrik Laaksonen (ej i bild.)

IFK Göteborg, som vann med 4-1, tackar sin stora klack för stödet efter matchen.

Det kan tyckas som att sport-fotografering är en liten värld för sig. Och det stämmer på sitt sätt. Man måste hela tiden finna sig i att fota oförutsedda händelser och rörelser. Jag gillar detta och ser alltid med spänning fram att gå igenom resultatet efter en match-fotografering när jag kommit hem till datorn. Igår öste jag naturligtvis på mycket mer än vanligt med mitt fotograferande och hade drygt 1200 bilder i kameran som efter grovrensning kom ner i knappt 600 keepers. Några av dem publiceras, andra kan vara bra att ha till andra tillfällen.

Tack för ditt visade intresse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar