måndag 1 augusti 2016

Månadens bild: Augusti 2016

För egen personlig del smäller månaden augusti högre än juli. Om man nu ska gradera årets månader. Juli kan i sina bästa stunder bjuda på härliga bad i sjöar och hav men för mig som inte är superförälskad i 25-30-gradig värme är augusti, med sin mer återhållsamma sommarvibb, snäppet trivsammare.

Jag presenterar denna månad en bild från fjolårets augusti som är tagen i sluttampen av månaden. Inte under de sista skälvande timmarna men närapå. Den 30:e var jag ute och tog en kvällspromenad runt skroten och strutsfarmen. Stråket med gäss fotograferades precis i ögonblicket då solen trillat ner bakom horisontlinjen när jag närmade mig Mårtenstorp på hemvägen.

Ett sträck med gäss i solnedgång

Som vid så många andra tillfällen var det min Canon 5D mark II som fick följa med och på den satt macro-objektivet Canon EF 100 mm f/2.8. Jag hade kameran på ISO 200, slutartiden var 1/3200 sekund och bländaren stod på f/2.8. När det kommer till slutartid och bländaröppning så inser jag i efterhand att jag nog inte var ordentligt förberedd på att ta en bild upp mot himlen (för i så fall hade jag nog valt en större bländaröppning).

Jag välkomnar augusti, en härlig månad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar