tisdag 10 januari 2017

Andlig mångfald vid Pilgrimsbo

Vi dröjer oss kvar vid Vrenas lilla pittoreska oas Pilgrimsbo. Med hänvisning till gårdagens blogginlägg fortsätter bildberättelsen från mitt besök där söndagen den 8/1. Snön, kylan, dimman som gav så tydliga efterlämningar i form av frost och en omgivning som inte går av för hackor. Det innebar givetvis goda förutsättningar för trivsamma bilder, trots att inte solen sken från en klarblå himmel.




Vattennivån i våra närliggande sjösystem är fortsatt låg. Mycket låg. I det avseendet skiljer det sig avsevärt mot hur Östersjön har tryckt in vatten över de låglänta områdena t.ex. vid Brandholmen. Nu är det skillnad på de salta eller bräckta vatten vi har i haven och sötvattensjöarna som enbart är beroende på nederbörden. När jag kom till ångbåten Munters brygga kunde jag inte undvika att gå ut på den. Vintertid gissar jag att Munter vilar på torra och trygga land så det var inte någon trängsel vid bryggan denna söndag.

Ånbåten Munters brygga i svartvitt utförande
Livboj aka frälsarkrans vid Pilgrimsbo

Vid min senaste snabbvisit vid Pilgrimsbo visade det sig att det kryllande av änder i mynningen mot Hallbosjön. Denna gång var de ännu fler som ockuperade området. Sittandes på bortre strandkanten, guppandes i vattnet eller vilandes på isen. Jag rörde mig försiktigt och skrämde inte iväg dem. Däremot flög många av fåglarna mot mig för att sätta sig tillrätta på isen. För att komma så nära som möjligt med kameran satte jag på telekonvertern (x1,4) mellan kamerahus och mitt 300 mm-objektiv. Bildresultatet ser du här nedan:











Till sist var nästan alla tjattrande änder på plats på den vältrampade isen.

Det fanns inte så mycket mer att hämta av den andliga närvaron och jag gick andäktigt tillbaka mot bilen. Några frostiga pinnar och ett staket blev den sista bildfångsten vid Pilgrimsbo för denna gång. Nu nöjde jag mig inte med besöket i Vrena utan fortsatte min färd till Stigtomta-förorten Kisäng. De bilderna får du se i morgondagens blogginlägg.





Med tanke på hur snabbt snön töat bort de senaste två dagarna är jag mycket nöjd med mig själv för att jag tog chansen att fånga vintern på bild under söndagen.


Peace out

2 kommentarer:

  1. Många änder var det.Jag gillar de två första bilderna i ditt inlägg. Själv har jag tappat fotoinspirationen för tillfället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I detta töväder (och gårdagens blåst) är det inte mycket som talar för att jag ska greppa kameran och ge mig ut. Nej, nu är det så där trist och tråkigt igen. Hoppas du får inspirationen tillbaka inom kort och att du inte ska behöva vänta tills våren och försommaren kommer. :-)

      Radera