måndag 15 april 2019

Måndagsfeeling i Enstaberga

Det är ingen liten omställning "mina" tjejer i Stigtomta IF:s tidigare lag F02-04 har framför sig. Vi har tvingats ta det trista beslutet att låta laget gå i graven eftersom spelarunderlaget inte räcker till för att genomföra säsongen 2019. Tråkigt på väldigt många sätt och efter tappra försök under vintern med bl.a. samarbete med föreningens yngre flicklag kunde vi under försäsongens träningsmatcher konstatera att vi inte fick ihop antalet spelare som behövdes.



Nu försöker vi som varit ledare i F02-04 att hjälpa till att slussa ut kvarvarande spelare till någon av grannklubbarna i Nyköpingsområdet. Det har provspelats i ett par olika föreningar och vi är kanske snart färdiga med denna process. Jag avundas inte spelarna som ska ta ett slutligt beslut om var de vill spela härnäst. De ska dessutom fundera på om de är mogna för att ta klivet upp i seniorspel, ett steg som är stort.



Någon gång ska jag skriva en summerande text om laget från dess start till det bittra slutet. Det kommer dock inte att vara denna fotoblogg som är publiceringsplatsen för denna text. Lagets hemsida är förmodligen en given mottagare men jag ser också framför mig att jag ska ta upp vår historia i min sportblogg hos SN eftersom det i stor utsträckning berör något som flick- och damfotbollen brottas med generellt.



Under måndagskvällen fick jag en kort rundvandring i delar av Enstaberga. Grannbyn som hyser Nyköpings för närvarande livskraftigaste damfotbollsförening. IK Tun är en institution på damsidan och våra Stigtomta-töser har provspelat hos dem för att förstå om det kan vara rätt steg för dem att ta.

Bredvid Enstaberga IP ligger fälten vid Råsbäcken där ungdomslagen tränade denna måndag

Måndagskvällen var på sätt och vis en god fortsättning på det solskensväder som bjudits tidigare under dagen. Men värmen flyktade lika snabbt som en efterbrännkammare trycker iväg ett jetdrivet flygplan. Den lågt stående solen gav dock möjlighet till några bilder när jag inte hittade de vitsippor jag hade hoppats på att få avbilda.




Snart drar även de lokala damserierna igång och då blir det liv och rörelse på Enstaberga IP. Gräsytan behöver ytterligare lite tid för att komma igång och bli grön och tät. De rejält kalla nätterna hjälper inte riktigt till just nu men det kommer väl värme även på dygnets mörkare delar vad det lider.



Nya träningar på andra platser väntar och sedan får påskhelgen användas åt att utkristallisera var varje enskild spelare kan tänkas spela säsongen 2019.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar