lördag 27 april 2019

Sommarparadiset Fårö

Efter det förra gråa blogginlägget från Fårö borde jag följa upp det med ett färgsprakande fyrverkeri som beskriver ön som en turistattraktion av rang. För det är ju precis det som Fårö blivit. Sudersand i sällskap av en miljard andra människor som ser sol och bad som den ultimata förströelsen. Nu är det väldigt svårt att få till en illusion av detta med kameran när man besöker ön en gråmulen, blåsig och kall aprildag.

Sanddyner vid Sudersand




Så kan då gå om man glömmer solskyddskrämen


Fårö har så mycket mer att erbjuda än strandbarer, toalettköer, campingträngsel och rejält äckliga hamburgare på Ebbes i vägkorsningen. Hela Gotland har ju unika naturegenskaper och från detta skiljer sig Fårö ytterligare något snäpp. Sanddyner inne i skogen och ännu kargare än vad huvudön är. Fårö har också raukfälten som sticker ut lite extra, ett fiskeläge som i alla får mitt hjärta att slå frivolter i bröstkorgen.

Fårö Fyr, 176 km från den gotländska sydspetsen vid Hoburgen
Som vanligt gick mitt fågelfotograferande sisådär
Sädesärlan letade mat i sjögräset
Trolsk skog vid Norsta Auren
På långt håll såg jag inte vad det var som flutit iland vid Norsta Auren men ...
... en närmare inspektion visade att det var ska från blåmusslor
Det är väldigt, väldigt många rödhakar på Gotland har jag noterat

Jag snurrade ett varv på Fårö men ville undersöka hur det såg ut vid den omtalade gården Stora Gåsemora. Populär så det rinner över på somrarna då de bl.a. arrangerar konserter. Någonstans läste jag att det var värt ett stopp bara för att se sig om i omgivningarna. Nu förstår jag vad som menas.












Så fick det bli den här gången. Fårö återvänder man till, så är det bara. Jag vände mot färjan över till Fårösund och när molnen sprack isär över huvudön chansade jag på att åka till Brucebo och naturreservatet. Det var en bra chansning! Mer om det i nästa blogginlägg.

4 kommentarer:

  1. Vackert så det förslår. Aldrig varit där men det måste det bli ändring på nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte annat än rekommendera Fårö. Och det är en storleksmässig behändig plats som till skillnad mot huvudön definitivt passar att upptäcka per cykel.

      Radera
  2. Cykeln lär nog följa med när jag tar mig dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag! Jag kan däremot inte rekommendera att cykla från Visby ut på någon av alla tresiffriga landsvägar på Gotland. Det är ganska smala vägar och under högsäsong är det konstant trafik på dem. Som cyklist lever man faktiskt farligt och vi bilister upplever det som ganska obehagligt med alla cyklar med cykelkärror och annat som gör ekipagen extra breda.

      Radera