torsdag 25 april 2019

Stadsvandringarnas lyxvariant

Onsdagen den 24/4 rullade jag av Gotlandsfärjan M/S Visborg runt klockan 12.30. Visby låg bokstavligen för mina fötter (när jag väl hade parkerat bilen utanför hotellet där jag skulle bo). I väntan på att klockan skulle bli 15 så att jag kunde checka in på Solhem Hotel tog jag ett efterlängtat varv i städernas stad, medeltids-dyrkarnas Mekka, kalköns huvudort. Det blev en eftermiddag och kväll i traskandets tecken och mina fötter ömmade betydligt när jag väl kom till ro för natten.








Det var varmt och svettigt trots att det fläktade friskt över ön. Självklart kunde jag lätta på klädseln när jag kom in på hotellrummet och då blev det en tunnare jacka innan jag fladdrade iväg till Glassmagasinet för tre kulor gelato. Denna glass behövde promeneras bort så det blev ännu fler steg på kullerstensgatorna innan jag åter byggt upp en hunger lagom för en middag på en libanesisk restaurang.













Visby är en turistmagnet men inte ens i slutet av april märkte jag att jag hade sällskap av särskilt många på gatorna. Kanske påverkar det att påskhelgen precis passerat och då bör det ha varit desto fler som besökte staden. Att det är lågsäsong märks på väldigt många sätt och många restauranger har inte ens öppnat ännu. De väntar ytterligare några eller flera veckor innan de slår upp portarna.





Och här tog min utomhusvistelse slut för kvällen (Best Western Solhem Hotel i Visby)

Jag kommer att fortsätta berätta om min torsdag som i huvudsak tillbringades på Fårö i gråruskigt väder. Det blir många bilder till bloggen när jag är ute i världen på gubbutflykt.

2 kommentarer:

  1. Det var min första tanke. Var är alla människor. Måste kännas väldigt annorlunda att vandra genom ett nästan folktomt Visby. Min kompis fågelskådaren befinner sig i Sundre för fågelmärkning i två veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onsdagen och torsdagen var otroligt lugna. Under fredagen fyllde det på med weekend-besökare vilket gjorde att det var riktigt stimmigt under lördagen. Jag föredrar nog det där tomma, lugna som framförallt ute på ön i naturen gjorde vistelsen vilsam och rofylld.

      Radera