onsdag 24 april 2019

Överresa till Gotland med den nya färjan

Nu är jag iväg på en ensamresa till Gotland för andra gången på drygt 1,5 år. Senast det hände var i september -17 och nu precis som då handlar det om att ladda om mellan två anställningar. Inom knappt två veckor är det dags att komma taggad och laddad till en ny tjänst. Jag kan inte komma på en bättre plats för en retreat än Gotland. Åtminstone om det är en resa som företas utanför högsäsong.

Så här dagarna efter en lång påskledighet märks det definitivt att den stora massan inte längre har någon ledighet att disponera. Skolorna har inte lov längre, det är ännu inte badsäsong. På färjan som rymmer 1650 passagerare åkte denna onsdagsmorgon endast 329 personer från Nynäshamn till Visby.



Jag bokade min Gotlandsresa för ett par dagar sedan. Bilen ville jag också ha med mig för att under ett par dagar göra utflykter runt ön. Till min förvåning fanns en avgång från Nynäshamn klockan 09.00 och det passade mig utmärkt eftersom jag då skulle vara i Visby vid lunchtid. Normalt brukar det vara avgång klockan 11.25. Förmodligen har det att göra med att den helt sprillans nya M/S Visborg nu tagits i drift. En miljövänligare färja som går på gas. Den tar dock 10 minuter längre tid på sig för att ta sig mellan Nynäshamn och Visby. Kina-byggd men med stora likheter med det jag sett när jag åkt till ön de senaste åren. Sobra men fräscha färger, för- och aktersalong, restaurangtorg, övre däck med uteservering osv.

Försalongen M/S Visborg

Ny och modernare panel mellan stolarna
Restaurangtorget i mitten av båten på plan 7
Aktersalong

Varför Gotland gång efter gång? Under hela min uppväxt hade familjen en sommarstuga i skärgården ute i Bråviken. Vi arrenderade marken och när en ny markägare tog över tvingades vi lämna allt sommaren 2010. (En lång historia med hyresuppsägning, omförhandlat arrendekontrakt och försök till extrema arrendenivåer, vinst för oss i arrendenämnden men överklagan till civilrättslig instans där vi slutligen inte vågade stå på oss eftersom motparten, =markägaren, själv är advokat. Det är nog avsaknaden av övistelse som nu pekat ut Gotland som frekvent resmål.

Trapphus




10-talet har inneburit ett antal resor till Gotland. Före 2011 hade jag bara varit på Gotland när jag var 7 år (alltså 1972 om jag inte minns fel) och då var vi en vecka på Fårö där vi hyrde en stuga och cyklade runt i omgivningen. Nu har det blivit så pass många resor att jag till och med börjar att uppskatta (uttröttningssymptom?) resan över Södertörn på vägen mellan Södertälje och Nynäshamn. Från Stigtomta tar bilresan till Nynäshamn ungefär 1 timme och 40 minuter. E4:an upp till Södertälje finns det inget gott att säga om men den slingriga väg 225 efter Södertälje är trots alla fartkameror riktigt fin.








Nu stannar jag till lördagen den 27/4 och har kameraryggsäcken som sällskap. Väderprognosen verkar helt okej de närmaste dagarna och kanske, kanske dristar jag mig till en soluppgångsfotografering någon av dagarna. Jag bor på Best Western Solhem Hotel vilket är premiär. Ett trevligt enkelrum som jag redan hunnit göra mig hemmastadd i.

So long!

2 kommentarer:

  1. Ja,vem gillar väl inte Södertörn! Min polare Jujja åkte nog med samma färja tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, du är part i målet så du har naturligtvis Södertörn extra nära hjärtat. Naturskönt. Alla fartkameror gör mig dock stressad och nervös ...

      Radera