lördag 12 oktober 2013

Snabbt och oplanerat stopp

På min väg hem från Stjärnholm valde jag att åka en omväg över mina gamla hemtrakter i Bränn-Ekeby. Mycket att titta på för den nyfikne återvändaren och en smal väg så trafiksäkerheten är kanske inte den bästa alla gånger jag tar den vägen... Hur som haver så åkte jag Tuna-vägen för att ansluta på vägen som går mellan Enstaberga och Lundaskog. Väl i höjd med Fada Kvarn var jag bara tvungen att stanna till inför åsynen av denna träddunge:

Färgexplosion i aspdungen.

När jag hade stannat insåg jag att jag faktiskt kunde ta ett varv runt kvarnen. Det har varit målet för en och annan skolutflykt för mina barn och Sörmlandsleden går även förbi denna plats.


Nu fann jag inte särskilt mycket att fota men jag hann halka på de nedfallna löven big time. Slog kameran i ett betonfundament i fallet men vad jag vet klarade den av smällen... Det är halt när löven ligger i lager på varandra!






Nu är det dags att ta tag i helgens alla sysslor. Den dagliga promenaden får bli kort eftersom trädgården ska få lite TLC. Solen skiner från klarblå himmel men så mycket fotograferande hinns inte med tyvärr. Hann i alla fall fota en handbollsmatch under sena fredagskvällen. När eftermiddagen närmar sig sitt slut ska de bli 50-årsparty i Tystberga och söndagen som följer ägnas åt ytterligare födelsedagskalas (av lugnare karaktär.) Kanske hinner jag med en innebandymatch också. Vi får se.

Ha en skön hösthelg!

4 kommentarer:

  1. Aj då, snubbla med kameran är aldrig kul, gjorde en praktvurpa på en hal klippa för ett par år sedan vilket pajade ett Canonobjektiv. Häftig aspdungebild, Kom ihåg att ta en vinterbild och senare en vårbild på samma plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att största smällen togs emot av motljusskyddet på objektivet. Men jag hade fullt sjå att reda ut om jag själv hade gått sönder (slog i knäet.)

      Man kan faktiskt se min bil i vänsterkanten av aspdungen. Där fanns en parkeringsficka så möjligheten att stanna där för fler foton är helt ok. Jag gick ut på gärdet för att se om jag kunde ta en bild där varken vägen eller den förbaskade elkabeln i luften skulle vara "ur bild". Men icke, det blev inte bra hur jag än gjorde och därför valde jag en bild rakt av med väg och kabel synliga i bilden.

      Radera
  2. Bra att kameran klarade sig Lasse, men hur gick det för dig? Våta löv över glatta underlag är lika förrädiskt som pudersnö över hal is.

    Hoppas du hade det trevligt i Tystberga, det hade jag i över 30 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag landade någorlunda drägligt i slänten. Som tur var bommade i alla fall jag fundamentet även om kameran hittade det...

      Det var väldigt trevligt i Tystberga. Och som chaufför var även söndagens start behaglig! ;-)

      Radera