måndag 14 oktober 2013

Vilken hösthelg!

Under stora umbäranden och med absoluta vedermödor tog jag mig runt på promenader både lördag och söndag i den helg som precis passerat. Solens strålar är ju farliga och jag blev t.o.m. svettig för din skull! Allt för att presentera några bilder här i bloggen! ;-)

Det fick bli macro-objektivet denna helg. Höstdetaljer. Landskapsbilderna lämnade jag därhän då det kändes som de redan var gjorda. I alla fall med höstmotiv. Nu landar en hel rad bilder här som färg- och formmässigt bör klassas som höst. Till den kommande helgen är det hot om snö så då får jag och alla andra skifta motivområde...

Lönnlövens former är coola. Dessa saknar dock den färg som kan vara så spektakulär.
Desto mer färg på de här rönnlöven.
Hagtorn... tror jag. Det växte liksom i skogskanten och inte på någons tomt.
Klorofyll-tömning i helgen!
Ekarnas löv har blivit läderaktiga.
Mer läder!
Under rubriken "Tjatigt" kommer här fler lönnlöv. Kanadensarna jublar.
Blåklockorna blommar ihärdigt i dikeskanterna.
Björklöven blir i bästa fall lite gula innan de trillar av pinn.
Väv av något slag i fuktutsatt läge.
Mina favoritvippor i stort antal på väg mot Stigtomta skrot. Gruppbild!
Enskilt porträtt av favoritvippa. Asparna i bakgrunden gör sitt till för att synas.
Höstfärgs-pyttipanna. Allt på en gång liksom. Kanske hade räckt med denna bild!?

4 kommentarer:

  1. Favoritvippebilden är nog min favorit också, snövarningen låter inte bra alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har lönat sig att vänta med att ta fram snöskoveln. Nu ser det inte lika hotfullt ut vad gäller snö till helgen på SMHI:s långprognos! :-)

      Radera
  2. Härliga höstfärger! Det känns som om hösten håller på ovanligt länge i år, och jag personligen har nog nästan tröttnat på alla vackra löv. Man orkar ju liksom inte fota alla :) då är det bra att andra gör det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den färgrika hösten är en förhållandevis kort tid av året så det bidrar väl till att i alla fall jag vill "passa på". När jag var ute och gick igår (utan kamera) kunde jag ändå konstatera att det nu fallit många löv till marken. På vissa sträckor av promenaden gick jag och sparkade i centimetertjocka lager av löv vilket var en ganska härlig känsla. Särskilt nu när det inte kommit något regn utan är förhållandevis torrt. Löven knastrar och sprakar snarare än klafsar runt skorna.

      Radera