torsdag 10 oktober 2013

Stjärnholms konststig

Som jag skrev i gårdagens blogginlägg genomförde jag en kortare fotoutflykt till Stjärnholm där jag sedan tidigare vet att höstfärgerna i de olika lövträden är synnerligen tilltalande. En sak jag inte var förberedd på var alla de konstverk i form av skulpturer som fanns i omgivningarna runt stiftsgården. Det första jag såg när jag gick ut ur bilen vid parkeringen var en jättesten.

Om jag inte minns fel hette konstverket "Fjäder". Logiskt! Läckert!

Jag är ingen konstexpert. Inte ens en konstälskare. Men jag måste erkänna att jag blev mer och mer fascinerad av skulpturerna längst konststigen som gick genom park- och skogsmiljön. Visst var skulpturerna i parken helt okej, men...

Konst i parken.
...jag tyckte bättre om konstverken som fanns längre och längre in i växtligheten. Där fick de ett samspel med naturens inslag som jag tyckte var cool.



Alla skulpturer hade namnskyltar som satt på små, låga och illröda stolpar. Jag gjorde vad jag kunde för att leta vinklar där dessa rödljus inte skulle störa i bilderna. Kanske var det fel, kanske var det en del av att dokumentera omgivningarna.



All heder åt de olika konstnärer som gjort konststigen till något jag gärna återbesöker. Nu kan jag inte ge dig namnet på en enda konstnär utan får väl istället rekommendera dig ett besök vid Stjärnholm!

Allra mest iögonfallande var ett konstverk som kanske snarare ska kallas "installation". Jo, jag passerade först och tänkte att här vill jag inte störa utan går en omväg.


När jag återvände en halvtimme senare och den knäfallande tycktes kvar på exakt samma ställe i exakt samma ställning tog jag mig långsamt närmare och skrattade för mig själv när jag insåg vad jag hade framför mig.



Jag kommer med ett tredje inlägg från Stjärnholm och det kommer att innehålla bilder som fångar naturen och hösten där invid Stjärnholmsviken. Förbered dig på en gul-brun-orange färgexplosion! :-)

6 kommentarer:

  1. Ha ha. Lurad. Jag gillar konstpromenader och här har du lyckats göra konst av konsten, bravo. Och vem skulle inte bli lurad av mannen under bänken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad tusan, jag såg två barn gå upp mot den bedjande mannen när jag kom till skogsdungen och blev än mer övertygad om att jag borde lämna honom ifred en stund... Inte ens på nära håll var det helt uppenbart att det var ett konstverk.
      Sedan kan det alltid diskuteras huruvida fotograferande av någon annans konst är "konst" eller bara "snålskjuts". När konsten är i ett kontext som t.ex. naturen kan det avbildas, tolkas och skildras på skilda sätt så till viss del kanske det spridas vidare ur mitt eget valda perspektiv. Typ. :-)

      Radera
  2. Så trevligt med en konststig och det konstigaste av allt den huvudlösa installationen. ;) Där går gränsen för mig av vad som jag vill kalla konst, men jag skrattar gärna med dig. Skapandet och verket kan ju ha ett stort värde i sig, även om jag tycker det är pretantiöst att kalla det för 'konstverk'.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min spontana reaktion var ju inte direkt att det handlade om "konst". :-) Nåja, det fanns massor av annat att se och jag fotade bara en bråkdel av det som skapats längst stigen.

      Radera
  3. Trevlig promenad...med ett huvudlöst slut...! Hahaha...jag skulle nog tyckt det där var lite läskigt först...men va f*n gör karln liksom...han rör ju inte på sig...typ...! Men kul bilder blir det!

    Steffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart kommer sista bildsamlingen från promenaden och den är förhoppningsvis inte huvudlös! :-) Jag insåg nog först efter att jag kom hem att denna stig med skulpturer faktiskt var något som tilltalade mig mer än vad jag hade trott.

      Radera