torsdag 30 juli 2015

Christinehofs Ekopark, Simrishamn och lite Skillinge

Att få besöka Österlen i Skåne har varit en önskan hos mig i några år. Nu blev det av och en vecka av familjens sommarsemester 2015 (18-25:e juli) spenderades i sydöstra hörnet av Sverige. I några blogginlägg kommer jag att visa ett urval av bilder från vad vi hann med att se på Österlen.
Till vår hjälp att plocka ut utflyktsmål under veckan använde vi en 10-i-topp-lista från ArrivalGuides som delades ut digitalt i samband med husbokningen. En slags bucketlist för oss turister. Av listans alla punkter klarade vi av alla utom en, vilket väl är OK?! (Några av punkterna hade vi garanterat tagit även utan listan.)
I fotoryggsäcken hade jag min Canon 5D Mark II samt objektiven 17-40 mm/4, 50 mm/1.4, 100 mm/2.8 (macro) samt telezoomen 100-400 mm.


Dag 6

Vafalls, har han tappat bort den femte dagen på resan? Nej då, jag lider fortfarande av sviterna efter den dagen. Fjällar på axlar och i pannan... Solskyddsfaktor borde ha applicerats när vi tillbringade onsdagen på badstranden vid Sandhammaren. Hur som helst var det inte rätt miljö att vifta med stora kamerautrustningen så därför blev det en fotograferingsfri dag på semestertrippen till Österlen.

I slutet av Skåne-vistelsen kändes det som om de uppenbara utflyktsmålen började tryta. Med facit i hand tycker jag ändå att det höll hela vägen in genom målsnöret. Christinehofs Slott med dess restaurerade våtmarker var absolut sevärt. Barockslottet från 1700-talet ligger i Österlens nordöstra del.

Christinehofs Slott
Bild på en del av interiören på Christinehofs Slott

Till vår förvåning var det inte många bilar på parkeringen när vi gled in till utflyktsmålet. Det fyllde på betydligt, men så tidiga var vi inte när vi anlände. Slottet i all ära men det var omgivningarna som var behållningen. Ett antal olika promenadleder gav möjlighet att se både bokskog och våtmarker.

Bokskog vid Christinehof
Ljuset genom bokskogens löv kan jag nog aldrig tröttna på
Den giftiga fingerborgsblomman växte tätt i parken
Borstakärr

Mitt inne i bokskogen stod ett konstverk av Peter Tillberg. "Den onämnbare" är ett verk som ursprungligen ställdes ut 1990 i Tomelilla konsthall. 4 meter hög tornar den nu upp sig mitt inne i den sydsvenska klorofyllen. Jag konstaterar att konst väcker känslor och tänker inte förklara vad jag tycker om detta verk.

Den onämnbare i Christinehofs Ekopark

Dagens andra stopp skedde i Simrishamn. Med inslag av gammal bebyggelse och det faktum att det är Sveriges största fiskehamn lockade den mig. Vilken nitlott jag drog... Det visade sig vara både tivoli och marknadsdagar och hela upplevelsen av staden raserades i ett moln av krimskrams och trängsel. Man såg ju inte ens bebyggelsen bakom alla marknadsstånd... Barnen tyckte i alla fall det var OK. :-)

Tivoli i Simrishamn
Överfullt på Simrishamns gator under marknadsdagarna. Usch.
Simrishamns torgs kringliggande byggnader var säkert fina

Jag tittade till det jag misstänker var en del av fiskehamnen. En viss trafik av fiskebåtar förekom men tidpunkten var inte den rätta för att bevittna maximal aktivitet.

Simrishamn fiskehamn

En husgavel inne i Simrishamn avslöjade spår av en konstnär vi kommuninnevånare i Nyköping känner till mycket väl efter en kontroversiell kommunal hantering av ett beställningsjobb på den nya högstadieskolan. Jag har sett spår av henne även i Visby och chansar även denna gång på att det är Carolina Falkholt som varit i farten. Stilen är typiskt och jag tycker hennes verk är snygga! Hoppsan, i detta fall skriver jag vad jag tycker om konstverket... ;-)

Gavelkonst i Simrishamn

När vi slutligen la Simrishamn bakom oss sökte vi oss tillbaka söderut längst Österlens kuststräcka. I Skillinge stannade vi till nere vid hamnområdet och köpte kaffe och glass. Ett vattenhål som visade sig mycket charmigt med härlig bebyggelse nere vid vattnet.

Hamnen i Skillinge

Du hittar ett gäng bilder från dagen i ett bildgalleri på Flickr HÄR.

Den avslutande dagen på Österlen innebar ett besök i Ystad djurpark. Det är alltid vanskligt med djurparksbilder, tycker jag, men du kommer ändå att få ta del av det i ett kommande inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar